تهدف الدراسة الى توضيح العلاقة بين المشكلات النفسية والاجتماعية والتوافق الدراسي، وذلك من خلال قياس المشكلات النفسية والاجتماعية والتوافق الدراسي لدى هده الفئة، أين طبق كل من مقياس المشكلات النفسية والاجتماعية من إعداد الباحثة و مقياس التوافق الدراسي ليونجما، .تكونت عينة الدراسة من(119) تلميذ بين ( 13-19) سنة من تلاميذ مدارس الأطفال المعوقين بصريا .واعتمد على المنهج الوصفي تكون البحث في أربعة فصول الفصل الاول تطرقنا الى المشكلات النفسية والاجتماعية و الفصل الثاني التوافق الدراسي و الفصل الثالث الضعف البصري واما الباب الثاني فتطرقنا الى منهجية البحث و فصل اخير لخصنا فيه نتائج الدراسة و تحليل و مناقشة الدراسة
The study aims to identify the psychological and social problems resulting from the visual impairment of visually impaired students and their relation to educational adjustment, and to identify the essential differences between sex, nature of disability, age and type inclusion in the study variables: psychological and social problems and educational compatibility. The study sample consisted of (119) pupils aged (11 to 19) from schools for visually impaired children represented by each of the Ashour schools in the capital, Sétif and TiziOuzou. The researcher used Pearson's correlation coefficient, percentages, arithmetic means and the (T) test. And for the SPSS program
Submitted by dspace fss (dspace.fss@univ-alger2.dz) on 2022-04-20T10:07:37Z
No. of bitstreams: 1
المشكلات-النفسية-و-الاجتماعية-الناتجة-عن-الضعف-البصري-وبين-التوافق-الدراسي-عند-التلميذ-ضعيف-البصر.pdf: 5359094 bytes, checksum: 4a485b5ff554635cca3b427273aaaa27 (MD5)
Made available in DSpace on 2022-04-20T10:07:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1
المشكلات-النفسية-و-الاجتماعية-الناتجة-عن-الضعف-البصري-وبين-التوافق-الدراسي-عند-التلميذ-ضعيف-البصر.pdf: 5359094 bytes, checksum: 4a485b5ff554635cca3b427273aaaa27 (MD5)
Previous issue date: 2020
http://193.194.83.152:8080/xmlui/handle/20.500.12387/1833