الخلاصة:
تتطابق المطبوعة الحالية وحدة 'نماذج معالجة المعلومة اللغوية' وهي من الوحدات الأساسية في برنامج تكوين الطالب الذي يلتحق بماستر علم الأعصاب اللغوي العيادي. بعد عرض المفاهيم الأساسية والمجالات الرئيسية لدراسة علم النفس المعرفي منها نظرية معالجة المعلومة، تم تناول نماذج معالجة المعلومة في إطار الوظائف الرئيسية اللغة والذاكرة والانتباه والتفكير وحل المشكلات. وتم التركيز على نماذج بالاضافة إلى مخرجات التكوين في الوحدة المتمثلة في مواضيع تم تناولها في مذكرات التخرج باستغلال النماذج المتطرق إليها في معالجة المعلومة اللغوية في شقيها الشفوي والمكتوب. كما اقترحنا في نهاية هذا العمل مجموعة من النشاطات للتدرب على استعمال النماذج في فهم مظاهر اضطرابات اللغة، وأدرجنا مجموعة من الأسئلة لفهم محتوى المحاضرات الدروس
a set of questions to understand the content of the lectures in addition to the training The current publication corresponds to the module 'Linguistic Information Processing Models', which is one of the basic units in the training program for the student who joins the Master of Clinical Neurolinguistc. After presenting the basic concepts and main areas of study of cognitive psychology, including information processing theory, information processing models were addressed within the framework of the main functions of language, memory, attention, thinking and problem solving. Emphasis was placed on linguistic information processing models, both oral and written. We also proposed at the end of this work a set of activities to practice the use of models in understanding the language disorders aspects, and we included outputs in the unit represented in the topics covered in the graduation notes by using the models discussed in the lessons.