الخلاصة:
تهدف هذه الوحدة الى التعرف على فئة ذوي الإعاقة الذهنية وأهم الاضطرابات التي تعاني منها خاصة من الناحية اللغوية والمعرفية، إذ تتعدد وتتنوع أنواع الإعاقة حسب مسبباتها وتصنيفها، فهناك من يرجع سببها الى خلل يحدث للكروموزومات أثناء الانقسامات الخلوية المختلفة، ومنها ما يرجع الى تشوهات في بنيتها، وقد تحدث نتيجة أسباب بيئية متعددة سواء قبل أو أثناء او بعد الولادة، فالإعاقة الذهنية غير قابلة للشفاء مما يؤدي الى إصابة جوانب النمو المختلفة سواء من الناحيةالجسمية أو العقلية، النفسية، الاجتماعية، التربوية، المعرفية واللغوية، مما يستدعي من الطالب التعرف على خصائص النمو عند المعاق ذهنيان وكذا الاضطرابات المصاحبة لهذه الإعاقة من خلال التعرف على اهم التصنيفات الخاصة بها.
كما تتخذ الإعاقة الذهنية أشكالا متعددة ومن اكثرها شيوعا نجد عرض داون، اضطراب طيف التوحد، بالإضافة الى المتلازمات النادرة التي قد يصادفها الطالب في الميدان، وتختلف درجة وشدة الإعاقة الذهنية من حالة إلى أخر فهناك الخفيفة والمتوسطة والشديدة، كما يمكن ان تكون متعددة ترتبط بإعاقات أخرى، وعليه فمن خلال هذه الوحدة يتعرف الطالب على أنواع وأسباب وتصنيف الإعاقة الذهنية ومختلف الجوانب التي تمسها، بالإضافة إلى كيفية تشخيصها ومنه القيام بالتكفل بها.
This unit aims to identify the category of people with intellectual disabilities and the most important disorders they suffer from, especially in terms of language and knowledge, as there are many and varied types of disabilities according to their causes and classification. And it may occur as a result of multiple environmental reasons, whether before, during or after birth. The mental disability is incurable, which leads to injury to various aspects of development, whether in terms of physical, mental, psychological, social, educational, cognitive and linguistic, which requires the student to identify the characteristics of The development of the mentally handicapped, as well as the disorders associated with this disability, by identifying the most important classifications of them.
Intellectual disability also takes many forms, the most common of which are Down syndrome, autism spectrum disorder, in addition to the rare syndromes that the student may encounter in the field. Therefore, through this unit, the student learns about the types, causes and classification of intellectual disability and the various aspects that affect it, in addition to how to diagnose it and how to take care of it.