Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
العطوي, سليمة
|
|
dc.date.accessioned |
2022-06-13T13:11:54Z |
|
dc.date.available |
2022-06-13T13:11:54Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/2352 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه المطبوعة الموجهة الى طلبة السنة الأولى جذع مشترك والخاصة بوحدة مدخل الى الأرطوفونيا إلى إعطاء الطالب نظرة شاملة وعامة حول تخصص الأرطوفونيا من الناحية النظرية والتطبيقية، انطلاقا من المحاضرات المقدمة والمستهلة بتقديم لمحة تاريخية عن نشأة وتطور الأرطوفونيا في العالم وفي أوروبا وخاصة في الجزائر، بالإضافة إلى علاقتها بمختلف العلوم، كما يتبين للطالب أهمية اللغة في حياة الفرد من خلال الدور الذي تلعبه في عملية الاتصال والتواصل سواء كان طفلا أو راشدا او مسنا من خلال التطرق الى مراحل اكتسابها أولا وأهم الاضطرابات التي تنتج عن فقدانها أو عدم اكتسابها.
يتعرف الطالب من خلال هذه الوحدة على مهام ودور المختص الأرطوفوني وكذا شروط الممارسة سواء المادية أو المعنوية؛التي تمكنه من التكفل بالحالات المصابة سواء تعلق الامر باللغة الشفوية او المكتوبة، اضطرابات الصوت...الخ عند الطفل، الراشد والمسن، بالإضافة الى الأماكن التي يمكنه فيها ممارسة نشاطه سواء كانت عمومية أو خاصة وبالتالي تسمح له بالتعرفعلى ميدان العمل كمتخرج من هذا التخصص
This unit aims to identify the category of people with intellectual disabilities and the most important disorders they suffer from, especially in terms of language and knowledge, as there are many and varied types of disabilities according to their causes and classification. And it may occur as a result of multiple environmental reasons, whether before, during or after birth. The mental disability is incurable, which leads to injury to various aspects of development, whether in terms of physical, mental, psychological, social, educational, cognitive and linguistic, which requires the student to identify the characteristics of The development of the mentally handicapped, as well as the disorders associated with this disability, by identifying the most important classifications of them.
Intellectual disability also takes many forms, the most common of which are Down syndrome, autism spectrum disorder, in addition to the rare syndromes that the student may encounter in the field. Therefore, through this unit, the student learns about the types, causes and classification of intellectual disability and the various aspects that affect it, in addition to how to diagnose it and how to take care of it. |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.subject |
المختص الأرطوفوني، اضطرابات اللغة، التكفل الأرطوفوني، اضطرابات اللغة الوظيفية،اضطرابات اللغة العضوية |
ar_AR |
dc.subject |
intellectual disability, language disorders, Down syndrome, autism spectrum, disability diagnosis. |
ar_AR |
dc.title |
مقياس مدخل الى الارطوفونيا |
ar_AR |
dc.type |
Learning Object |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée