الخلاصة:
ان التربية التحضيرية في المدرسة القرانية موضوع الساعة، وقد إزداد الإقبال عليها في الآونة الأخيرة من خلال ما تقدمه من نشاطات متنوعة كالحساب، القراءة، حفظ القران ، ويظهر تأثير برامجها على التحصيل الدراسي للمتعلم في السنوات اللاحقة بالمدرسة الإبتدائية . ولإبراز هذا التأثير أخذنا عينة قصدية وتمثل حجم العينة ب 260 وحدة متمثلة في أولياء المتمدرسين في قسم السنة الأولى إبتدائي ( أولياء رياض الأطفال،اولياء المدرسة القرانية، أولياء الأطفال الماكثين في البيت )،قمنا بتغطية 26مدرسة ابتدائية على مستوى خمسة مقاطعات ( باش جراح، الجزائر الوسطى، حسين داي، بوزريعة، باب الواد)، ولوحظوا هؤولاء المتعلمين على مدى فترة زمنية مدتها ثلاث سنوات من السنة الأولى إلى غاية السنة الثالثة إبتدائي من خلال جمع درجات التلاميذ في مادتي اللغة والرياضيات من واقع سجلات الامتحانات بالمدرسة.
Preparatory education in the Quranic school is the topic of the hour recently, it has increased in demand through its offerings various activities such as arithmetic, reading, memorizing the Qur’an, and the effect appears its programs affect the learner's academic achievement in subsequent years
in elementary school.
To highlight this effect, we took a purposive sample
size of 260 units, represented by the parents of the students in the first year of Primary School (kindergarten parents, Quranic school parents, parents of children staying at home), we have covered 26 primary schools at the level of five provinces (Bash Jarrah, Algiers, Hussein Dey, Bouzareah, Bab El Oued), and they noticed these learners over a three-year period of time, from the first year until the third year of primary school, by collecting grades in language and mathematics from the examination records.