الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التزام المراهقين بالقيم الأخلاقية وعلاقته ببعض مظاهر الانحرافات السلوكية في المؤسسات التربوية، و ذلك من خلال:
1- تحديد مدى التزامهم بها في سلوكهم من وجهة نظر أساتذتهم.
2- تشخيص وتحليل بعض مظاهر الانحرافات السلوكية المنتشرة في المؤسسات التربوية
3- معرفة رأي الأساتذة حول أهم المعوقات التي تحول دون تفعيل القيم الأخلاقية لدى المراهق .
4- معرفة العلاقة بين مستوى الالتزام بالقيم الأخلاقية و انتشار بعض مظاهر الانحرافات السلوكية لدى المراهقين من وجهة نظر عينة الدراسة.
و قد اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي، كما اعتمدت على الاستبيان كأداة رئيسية في البحث. وقد أسفرت الدراسة على مجموعة من النتائج فسرت في ضوء الدراسات السابقة، و توجت بمجموعة من المقترحات في الأخير.
This study aimed to identify the reality of adolescents ’commitment to moral values and its relationship to some manifestations of behavioral deviations in educational institutions, through:
-1 Determine the extent of their commitment to their behavior from the point of view of their professors.
-2 Diagnosing and analyzing some manifestations of behavioral deviations spread in educational institutions
-3 Knowing the opinion of the professors about the most important obstacles that prevent the activation of the moral values of the teenager.
-4 Knowing the relationship between the level of commitment to moral values and the spread of some manifestations of behavioral deviations among adolescents from the point of view of the study sample.
The researcher relied on the descriptive analytical approach, and also relied on the questionnaire as a major tool in research. The study resulted in a set of results interpreted in light of previous studies, and culminated in a set of proposals in the end.