Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
رابح, محمد
|
|
dc.contributor.author |
الجيلالي, بلوفة عبد القادر
|
|
dc.date.accessioned |
2022-11-08T11:16:40Z |
|
dc.date.available |
2022-11-08T11:16:40Z |
|
dc.date.issued |
2021-12-30 |
|
dc.identifier.issn |
1111-3707 |
|
dc.identifier.issn |
E-ISSN 2588-2090 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/2873 |
|
dc.description.abstract |
يتخذ الاستعمار عدة أشكال في هيمنته على الدول، وأخطرها الهيمنة التعليمية الثقافية، الاجتماعية، الدينية، ولعل الدارس لتاريخ الجزائر لاحظ أن فرنسا حاولت بكل الطرق نشر مجموعة من المفاهيم المبنية على مبدأ الفرنسة والذي يقابله التجهيل وفتح باب الأمية على مصرعه الواسع، وبالفعل حافظ المصلحون على التعليم العربي الإسلامي ودافعوا عنه لأنه الركيزة الأساسية وقوام المجتمع الجزائري، ولكن فرنسا حاربته بشتى الطرق، وجعلت من التعليم الفرنسي حلقة لمحاربته وتعتيم الضوء عليه، وهذا ماسوف نوضحه في مقارنة بين التعليمين العربي والفرنسي، لكي يدرك الدارس لتاريخ الجزائر الغاية من كل تعليم ومدى الحقد الفرنسي على شعب الحضارة الإسلامية
Colonialism takesmany forms in its domination of states, and the most
dangrous of which is the educational, cultural, social and religious
domination. So, the learner who study the history of Algeria noted that
France tried in everyway to spread a set of concepts based on the principle
of being French which is confronted by the ignorance and opening the door
to illiteracy for itswidespead. And indeed, the refor merspreserved and
defended the Arab-Islamic educations inceitis the essential pillar and the
basis of algeria society. However, French foughtit in varions way, and it
made the French education as a link to light it an to dim the light on it. So
this is what wewill explain in the comparison between the Arab and French
education. So that the learner of the history of Algeria realizes the parpose
of all education and also the extent of the French grudge against people of
the Islamic civilization
Enter your abstract here (an abstract is a brief, comprehensive summary of
the contents of the article).Enter your abstract here (an abstract is a brief,
comprehensive summary of the contents of the article |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
مجلة الدراسات التاريخية -قسم التاريخ كلية العلوم الانسانية |
ar_AR |
dc.relation.ispartofseries |
المجلد22;العدد1 |
|
dc.subject |
الاستعمار |
ar_AR |
dc.subject |
الهيمنة التعليمية |
ar_AR |
dc.subject |
التعليم العربي |
ar_AR |
dc.subject |
الفرنسة |
ar_AR |
dc.subject |
colonialism |
ar_AR |
dc.subject |
educational domination |
ar_AR |
dc.subject |
Arab education |
ar_AR |
dc.subject |
reformers |
ar_AR |
dc.title |
التعليم العربي الإسلامي والفرنسي إبان الحقبة الاستعمارية ـ الجزائر أنموذجا |
ar_AR |
dc.title.alternative |
Arab-Islamic and French Education during the colonial era. Algeria is a model |
ar_AR |
dc.type |
Article |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée