الخلاصة:
يعود تراجع الأمراض الوبائية بشكل واضح منذ بداية سنوات السبعينيات أساسا، إلى تطور الطب واكتشاف اللقاحات، غير أنه يرجع بالدرجة الأولى إلى التغيير الذي حدث خلال ثلاث قرون وقبل ذلك بكثير، وهو يفسر بعوامل اجتماعية ومحيطية أكثر منه للتدخلات الطبية، فهو نتاج تحسن في نمط الحياة بعد الثورة الزراعية والصناعية، وفسح اختفاء الأمراض الوبائية المجال للأمراض المزمنة التي انتشرت بشكل كبير والتي قد تزيد من تكاليف الدول في التكفل بالأمراض الجسدية وكذا التعقيدات الصحية التابعة لها. ونظرا للدور الأساسي الذي يلعبه سلوك الفرد في الحفاظ على الصحة أو مسؤوليته في تقهقرها، اتجهت منظمة الصحة العالمية والدول إلى الاهتمام بالتربية الصحية في المجتمع للوقاية وترقية الصحة اعتبارا منها بأن الحالة الصحية ترتبط قبل كل شيء بالعادات الشخصية كالتدخين والنشاط الجسدي إلى جانب النظام الغذائي، وهي عوامل تساهم في انتشار الأمراض التي يحدّدها السلوك وأسلوب الحياة كعوامل تؤثر بدورها على طول مدة الحياة.
تعتبر منظمة الصحة العالمية التربية الصحية كمجموع أنشطة الإعلام والتربية التي تحث الأفراد على البحث عن الحالة الصحية وإدراك ما يمكن فعله فرديا وجماعيا للحفاظ على الصحة والبحث عن المساعدة عند الحاجة. تهدف هذه العملية إلى تشجيع الأفراد على تبني سلوك صحي ايجابي، نحاول من خلال هذه الورقة التعريف بالصحة والسلوك الصحي وعوامل طول مدة الحياة والتربية الصحية وترقية الصحة وكذا معايير بناء مجتمع صحي.
The decline in infectious diseases since the 1970s is largely due to the impact of medicine on health and the discovery of the vaccine but this, began long before medical intervention and has been for three centuries. It is explained in terms of social and environmental factors rather than medical interventions, it is the result of improvement in lifestyle after the agricultural and industrial revolution. But the decline of infectious diseases has given way to chronic diseases; its prevalence is spectacular and increases the costs for states of managing chronic diseases and their complications. Considering the role of the individual behavior in the maintenance of health or its responsibility for its degradation, the WHO as well as all the states are interested in health education in the community aiming at the prevention and health promotion, seeing that health is primarily linked to personal habits such as smoking, physical inactivity and unhealthy eating. These factors contribute to the prevalence of behavioral and lifestyle-related illnesses that determine longevity.
WHO considers health education to be the set of information and education activities that encourage individuals to seek the state of health and to perceive what can be done to maintain this state and seek help when needed. This operation aims to encourage individuals to adopt positive healthy behaviors. The objective of this paper is to determine concepts of health, health-related behavior, and healthy lifestyles and longevity, health education, health promotion, and norms to build a healthy community.