الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى رصد أهم العراقيل التي تواجه أساتذة التعليم الابتدائي وتحول بينهم وبين استدخال المستحدثات التكنولوجية بهدف تنمية التفكير الإبداعي، اجريت الدراسة على 50 أستاذا وأستاذة موزعين على 20 ابتدائية. للإجابة على أسئلة الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي،
توصلت نتائج الدراسة إلى أن: أساتذة الطور الابتدائي يمتلكون أفكارا خاطئة حول المستحدثات التكنولوجية، وبالإضافة للبرنامج الدراسي المكثف وعدم توفر الوسائل، نادرا ما يفكرون في تنمية التفكير الإبداعي لدى التلاميذ، كما تشير إلى أن أساتذة التعليم الابتدائي في مجملهم مستعدون لاستدخال المستحدثات التكنولوجية وبالتحديد الإعلام الآلي المنفصل، بعدما فهموا ماهيتها وكيفية توظيفها.
انتهت الدراسة بضرورة مراجعة المنهاج الدراسي وإعادة تكوين الأساتذة لدفع المنظومة التربوية دفعة قوية لمسايرة التقدم العلمي.
The present study aims to identify the most important obstacles facing primary school teachers preventing them from introducing technological innovations in order to develop creative thinking in students. The study was conducted on 50 teachers in 20 primary schools. . To answer the study questions, the descriptive approach was used. The results show that primary school teachers have misconceptions about technological innovations. In addition to the intensive curriculum and lack of resources, they rarely think about developing creative thinking in students. The results also indicate that teachers as a whole are ready to introduce technological innovations, especially unplugged computing, after understanding what and how to use it. The study concluded with the need to revise the curriculum and retrain teachers to optimize the education system considering scientific progress.