الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى التركيز على كيفية تفسير التلاميذ لنجاحهم وفشلهم الدراسي ودافعتيهم للإنجاز في تعلم اللغة الامازيغية، ومعرفة التلاميذ الناجحين الذين يعزون نجاحهم إلى عوامل داخلية (القدرة- الجهد) والفاشلين الذين يعزون فشلهم إلى عوامل خارجية (الحظ - المعلم - المادة الدراسية والاختبار- المزاج)، كما هدفت أيضا إلى معرفة علاقة العزو ألسببي للنجاح والفشل الدراسي بالدافعية للإنجاز.
اختيرت العينة قوامها (295) تلميذ، (148) ناجحين و(147) فاشلين دراسيا، تم اختيارها بطريقة قصدية خلال العام (2018-2019)،
معتمدين على المنهج الوصفي التحليلي، بتطبيق مقياس العزو ألسببي للنجاح والفشل الدراسي ﻟ. "عبد الله بن طه الصافي" ومقياس دافعية الانجاز ﻟ. "هرمانز" ترجمة وتعريب "فاروق عبد الفتاح موسى"،
أسفرت النتائج عزو التلاميذ الناجحين دراسيا نجاحهم الدراسي في تعلم اللغة الامازيغية إلى العوامل الداخلية. وعزو التلاميذ الفاشلين فشلهم الدراسي في تعلم اللغة الامازيغية إلى العوامل الخارجية.
وجد علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيا بين عوامل عزو النجاح الدراسي ودافعية الانجاز في تعلم اللغة الامازيغية.
كما توجد علاقة ارتباطية طردية متوسطة دالة إحصائيا بين عوامل عزو الفشل الدراسي ودافعية الانجاز في تعلم اللغة الامازيغية.
This study aimed to focus on how the pupils interpret their success and academic failure and their motivation to achieve learning of the Amazigh language. Identification of successful students who attribute their success to internal factors( such as Ability, effort) and those who failed who attribute their failure to external factors (such as luck - the teacher -the subject and the test -the mood). The study also aimed to know the relationship of the causal attribution of success and academic failure to the motivation achievement. The study was conducted on sample of (295) students, (148) successful and (147) academic failures, chosen in an intentional in (2018-2019). Depending on the descriptive and analytical approach, by applying the causal attribution scale to academic success and failure by Abdullah bin Taha Al-Safi and the measure of achievement motivation by Hermans translate in Arabic by Farouk Abdel Fattah Musa. The results showed that academically successful students attributed their academic achievement in learning the Tamazight language to internal factors. while the unsuccessful students attributed their academic failure in learning the Amazigh language to external factors. There is a significant relationship between the factors attributing academic success and the motivation to succeed in learning the Amazigh language. There is also a significant correlation between the factors attributing academic failure and the motivation to succeed in learning the Amazigh language.