Abstract:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة الموجودة بين قلق الامتحان والتعلم المنظم ذاتيا لدى التلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان السنة الخامسة ابتدائي. أجريت على عينة قوامها(50) تلميذ مقبلين على امتحان سنة الخامسة إبتدائي. وللتحقق من فرضيات الدراسة تم تطبيق مقياس مقياس التعلم المنظم ذاتيا لـ Purdie ومقياس قلق الامتحان لحامد زهران. بينت نتائج الدراسة وجود علاقة بين التعلم المنظم ذاتيا و قلق الامتحان لدى التلاميذ المقبلين على امتحان السنة الخامسة ابتدائي .كما بينت الدراسة عدم وجود فروق دالة بين الذكور والإناث في مستوى التعلم المنظم ذاتيا .إضافة عدم وجود فروق دالة في مستوى قلق الامتحان بين الذكور و الإناث.
The present study aimed to detect the relationship between exam’s anxiety and self-regulated learning among pupils coming to pass the fifth year of primary school exam.This study was conducted on a sample of )50( pupils.
In order to verify the hypotheses.The Purdie’s self-regulated learning scale and Hamed Zahran’s exam’s anxiety scale. Were applied.The results showed correlation between exam’s anxiety and self-regulated learning among pupils coming to pass the fifth year of primary school .The study also showed there are no statistically significant differences between males and females in the level of self-regulated learning.In addition to no statistically significant differences between males and females in the level of exam’s anxiety.