المستودع الرقمي المؤسساتي للإنتاج العلمي والأكاديمي لجامعة الجزائر 2

An Investigation of the Factors Influencing Teachers’ Acceptance and Use of Information and Communication Technology (ICT) in EFL Classrooms:

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author Kouider, MAKHLOUF
dc.contributor.author BENSAFI, Zoulikha (Directeur de thèse)
dc.date.accessioned 2022-11-14T09:04:06Z
dc.date.available 2022-11-14T09:04:06Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3073
dc.description.abstract Information and Communication Technology (ICT) plays an important role in modern Higher Education Institutions by facilitating and improving the teaching and learning process. Little is known about the factors that influence Algerian EFL teachers to accept and use ICT in teaching practices. This study aimed to bridge that gap by adopting a modified version of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. This mixed methods sequential explanatory study investigated the factors related to teachers' acceptance and usage of ICT in EFL classrooms at the Department of English at Hassiba Benbouali University of Chlef. The results showed that teachers' intentions to incorporate ICT are positively impacted by attitude. Behavioural Intention and Facilitating Conditions were the strongest determinants of teachers' actual use of ICT. Gender and age moderated the relationship between Performance Expectancy and the Behavioural Intention to use ICT. Furthermore, the teaching experience of the teachers moderated the relationship between the two psychological factors of Facilitating Conditions and Attitude toward Using Technology with the Behavioural Intention to use ICT ة كلغة أجنبیة: دراسة حالة لقسم اللغة الإنجلیزیة في جامعة حسیبة بن بوعلي الشلف تلعب ً تكنولوجیا الإعلام والاتصال دور ً ا مھما في المؤسسات الحدیثة من خلال تسھیل وتحسین عملیة التدریس والتعلم لتتماشى مع المجتمع الرقمي للقرن الحادي والعشرین. ولسوء الحظ قبول واستخدامھا كدعم لتدریس اللغة الإنجلیزیة كلغة أجنبیة غیر مستغل بشكل كاف . سعت ھذه الدراسة إلى سد ھذه الفجوة البحثیة من خلال تطبیق النسخة المعدلة من النظریة الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجیا (UTAUT (مع تضمین "الموقف" كمتغیر داخلي وتجربة التدریس كمتغیر وسیط . ً اتبعت ھذه الدراسة نھجا توضیحیًا ًا، من خلال استبیان عبر الإنترنت مع استاذا و مقابلات لاحقة شبھ منظمة مع ستة مستجوبین التي ركزت على ً متسلسلا 33 مختلط المجالات التي أبرزتھا نتائج الاستبیان. تم تحلیل البیانات الكمیة باستخدام(26.V (SPSS IBM ،والتي تضمنت كلا من الإحصاء الوصفي و الاستنتاجي ، بینما تم تحلیل البیانات النوعیة التي تم جمعھا من المقابلات شبھ المنظمة عبر التحلیل الموضوعي عن طریق استخدام برنامج MAXQDA .كشفت نتائج الدراسة بشكل غیر متوقع أن النیة السلوكیة تتأثر فقط بالموقف. إحدى النتائج المدھشة لھذه الدراسة ھو أن النیة السلوكیة والظروف المیسرة كانت أقوى العوامل المحددة للاستخدام الفعلي للأساتذة لتكنولوجیا الإعلام والاتصال. كما أوضحت الدراسة الدور الذي تلعبھ المتغیرات الد یموغرافیة. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher University of algiers2 Abu El Kacem Saad Allah جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.subject EFL Teachers ar_AR
dc.subject Higher Education ar_AR
dc.subject Communication Technology ar_AR
dc.subject Information Technology ar_AR
dc.title An Investigation of the Factors Influencing Teachers’ Acceptance and Use of Information and Communication Technology (ICT) in EFL Classrooms: ar_AR
dc.title.alternative A Case Study of the Department of English at Hassiba Benbouali University of Chlef ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي