dc.contributor.author |
ربيعة, قاوي
|
|
dc.contributor.author |
حياة, بوجملين
|
|
dc.date.accessioned |
2022-11-14T11:41:32Z |
|
dc.date.available |
2022-11-14T11:41:32Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-19 |
|
dc.identifier.issn |
2253-0495 |
|
dc.identifier.other |
EISSN: 2602-6384 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3105 |
|
dc.description.abstract |
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق في أساليب التفكير لدى التلاميذ المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي وفق نموذج سترينبرغ، وذلك لمعرفة نوع الأساليب التي ينتهجها وتحديد الفروق بين الإناث و الذكور، اجريت على عينة الدراسة 300 تلميذ (150 تلميذ متفوق) و (150 تلميذ غير متفوق) وتم تطبيق قائمة أساليب التفكير (sternberg & wagner 1991 ( المترجمة إلى اللغة العربية من طرف السيد أبو هاشم سنة (2007). أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التلاميذ المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي فيما يخص أساليب التفكير، خاصة أسلوب التفكير (التشريعي، الفوضوي، العالمي، الخارجي)، كما توجود فروق بين التلاميذ الذكور والإناث المتفوقين دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي في ما يخص أساليب التفكير ، وعليه تم اقتراح الاهتمام بأساليب التفكير و إعادة النظر في البرامج الدراسية للرفع من المستوى التحصيلي للتلاميذ. وإعداد برامج تدريبية للمعلمين، بهدف تدريبهم على تعليم التلاميذ كيفية تنمية أساليب التفكير.
The current study aims to determine differences in thinking styles of superior and non-superior pupils at the secondary level according to the Sternberg model. That for determine the type of methods used by each of them and to study the differences between females and males. The study sample consisted of 300 students (150 superior and 150 non- superior). The list of thinking styles of (Sternberg & Wagner 1991) was applied in Arabic version translated by Esaid Abu Hashim (2007). The results showed that there were no statistically significant differences between superior and non-superior pupils at the secondary level in terms of thinking styles. Especially the style of thinking (legislative, anarchist, global, external). There are also differences between superior l male and female pupils in terms of thinking styles. Accordingly, it was suggested: pay attention to styles of thinking and reconsider instructional programs to raise the level of pupils achievement. And develop training programs for teachers, with the aim of training them to teach students to develop styles of thinking |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
المرشد |
ar_AR |
dc.relation.ispartofseries |
;المجلد11 الرقم 2 |
|
dc.subject |
thinking styles- List of Thinking styles- pupils أساليب التفكير، أساليب التفكير - تلاميذ |
ar_AR |
dc.title |
أساليب التفكير لدى التلاميذ المتفوقين وغير المتفوقين دراسيا وفق نموذج سترينبرغ Sternberg (دراسة مقارنة) |
ar_AR |
dc.title.alternative |
Thinking styles superior and non-superior pupils according to the Sternberg model (comparative study) |
ar_AR |
dc.type |
Article |
ar_AR |