Résumé:
هدفت الدراسة الى الكشف عن علاقة التفكير الإيجابي بالفاعلية الذاتية الأكاديمية ودافعية الإنجاز الرياضي لدى تلميذ الثانوي الموهوب رياضيا. اجريت الدراسة على عينة قوامها (30) تلميذا من التلاميذ الموهوبين رياضيا والحاصلين على ألقاب محلية أو جهوية أو وطنية، تم اختيارهم بطريقة قصدية من بين تلاميذ ثانوية .
ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي الارتباطي وتطبيق مقياس التفكير الايجابي الذي أعده إبراهيم (2010) والفاعلية الذاتية الأكاديمية للشهب (2018)، ومقياس دافع الانجاز الرياضي لعلاوي (2017).
توصلت نتائج الدراسة الى اظهار تمتع التلاميذ بمستوى مرتفع للتفكير الإيجابي والدافعية للإنجاز الرياضي ومستوى متوسط للفاعلية الذاتية الأكاديمية، كما بينت وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية بين التفكير الايجابي ودافع انجازه الرياضي، وبينت علاقة ارتباطية موجبة بين التفكير الايجابي والفاعلية الذاتية الأكاديمية للتلميذ الموهوب رياضيا.
The study aimed to reveal the relationship between positive thinking and both academic self-activity and the motivation of sports achievement for a mathematically gifted secondary school student. The study was conducted on a sample of 30 students who are mathematically gifted and who have local, regional or national titles, they were chosen intentionally. To achieve the objectives of the study, the relational descriptive design was used and the positive thinking scale of Abd al-Sattar Ibrahim (2010) and the academic self-effectiveness of Lacheheb (2018), and Allawi's mathematical achievement motivation scale (2017). The study results showed, that students have a high level of positive thinking and motivation for mathematical achievement and average for academic self-efficacy. Also a strong correlation between the student’s positive thinking and the motivation for his mathematical achievement, and a positive correlation between positive thinking and academic self-efficacy.