Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

البيئات المهنية الأكثر شيوعا عند تلاميذ التعليم الثانوي (دراسة استكشافية)

Show simple item record

dc.contributor.author دليلة, مرياح
dc.contributor.author منصور, هامل
dc.date.accessioned 2022-11-14T11:54:41Z
dc.date.available 2022-11-14T11:54:41Z
dc.date.issued 2021-11-19
dc.identifier.issn 2253-0495
dc.identifier.other EISSN: 2602-6384
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3109
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة الاى الكشف عن الميول المهنية لأنماط البيئات المهنية المفضلة لدى تلاميذ التعليم الثانوي. أجريت على عينة 104 تلميذ من السنة الثانية ثانوي (52 من شعبة الآداب و52 من شعبة العلوم ) اختيروا بطريقة قصدية. تم تم استخدام المنهج الوصفي. اظهرت النتائج أن الميول المهنية الأكثر شيوعا عند الأدبيين هي في المرتبة الأولى البيئة الاجتماعية بمتوسط حسابي(20.61) و بانحراف معياري (2.64)، وفي المرتبة الأخيرة نجد البيئة العقلية بمتوسط حسابي (15.76) وانحراف معياري( 1.54). بينما نجد في التخصص العلمي في المرتبة الاولى، البيئة الواقعية بمتوسط حسابي (46.15) و بانحراف معياري (15.68) وتليها البيئة العقلية بمتوسط حسابي (21.88) وانحراف معياري (3.76) وفي المرتبة الأخيرة نجد البيئة الفنية بمتوسط حسابي (18.96) وانحراف معياري(4.19). This study aims to explore the most common professional environments among secondary education pupils. It’s conducted on a sample of 104 second-year secondary students (52 from the Department of Arts and 52 from the Science Division) selected in a random, systematic sample. The descriptive approach was used and the results showed that the most common professional tendencies of the literary are in the first place the social environment with a mathematical average (20.61) with SD (2.64) and in the last we find the mental environment with a mathematical average (15.76) with SD(1.54). In the scientific discipline, the real-life environment was at the forefront with an average calculation (46.15) with SD(15.68). While the professional environment was loyal, which was estimated at an average(21.88) with SD(3.76). In the last we find the technical environment with a mathematical average (18.96)with SD(4.19). ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المرشد ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد11 الرقم 2
dc.subject البيئات المهنية – تلاميذ التعليم الثانوي- شعبة آداب- شعبة علوم ar_AR
dc.subject professional environments-secondary school pupils - literary division- science division ar_AR
dc.title البيئات المهنية الأكثر شيوعا عند تلاميذ التعليم الثانوي (دراسة استكشافية) ar_AR
dc.title.alternative The most common professional environments among secondary education pupils (exploratory study) ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account