dc.contributor.author |
دليلة, مرياح
|
|
dc.contributor.author |
منصور, هامل
|
|
dc.date.accessioned |
2022-11-14T11:54:41Z |
|
dc.date.available |
2022-11-14T11:54:41Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-19 |
|
dc.identifier.issn |
2253-0495 |
|
dc.identifier.other |
EISSN: 2602-6384 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3109 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة الاى الكشف عن الميول المهنية لأنماط البيئات المهنية المفضلة لدى تلاميذ التعليم الثانوي.
أجريت على عينة 104 تلميذ من السنة الثانية ثانوي (52 من شعبة الآداب و52 من شعبة العلوم ) اختيروا بطريقة قصدية. تم تم استخدام المنهج الوصفي. اظهرت النتائج أن الميول المهنية الأكثر شيوعا عند الأدبيين هي في المرتبة الأولى البيئة الاجتماعية بمتوسط حسابي(20.61) و بانحراف معياري (2.64)، وفي المرتبة الأخيرة نجد البيئة العقلية بمتوسط حسابي (15.76) وانحراف معياري( 1.54). بينما نجد في التخصص العلمي في المرتبة الاولى، البيئة الواقعية بمتوسط حسابي (46.15) و بانحراف معياري (15.68) وتليها البيئة العقلية بمتوسط حسابي (21.88) وانحراف معياري (3.76) وفي المرتبة الأخيرة نجد البيئة الفنية بمتوسط حسابي (18.96) وانحراف معياري(4.19).
This study aims to explore the most common professional environments among secondary education pupils. It’s conducted on a sample of 104 second-year secondary students (52 from the Department of Arts and 52 from the Science Division) selected in a random, systematic sample. The descriptive approach was used and the results showed that the most common professional tendencies of the literary are in the first place the social environment with a mathematical average (20.61) with SD (2.64) and in the last we find the mental environment with a mathematical average (15.76) with SD(1.54). In the scientific discipline, the real-life environment was at the forefront with an average calculation (46.15) with SD(15.68). While the professional environment was loyal, which was estimated at an average(21.88) with SD(3.76). In the last we find the technical environment with a mathematical average (18.96)with SD(4.19). |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
المرشد |
ar_AR |
dc.relation.ispartofseries |
;المجلد11 الرقم 2 |
|
dc.subject |
البيئات المهنية – تلاميذ التعليم الثانوي- شعبة آداب- شعبة علوم |
ar_AR |
dc.subject |
professional environments-secondary school pupils - literary division- science division |
ar_AR |
dc.title |
البيئات المهنية الأكثر شيوعا عند تلاميذ التعليم الثانوي (دراسة استكشافية) |
ar_AR |
dc.title.alternative |
The most common professional environments among secondary education pupils (exploratory study) |
ar_AR |
dc.type |
Article |
ar_AR |