Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى إبراز العلاقة بين الدافع للإنجاز، القلق سواء كان قلق حالة أو قلق سمة بالنجاح في امتحان البكالوريا، اعتمدنا المنهج الوصفي الارتباطي للقيام بدراسة طولية تتبعيه (أثناء السنة الدراسية و بعد النجاح في امتحان البكالوريا) لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي، شملت عينة الدراسة 200 تلميذا تتراوح أعمارهم بين 16 و20 سنة،
تم تطبيق مقياس الدافع للإنجاز لهيرمانز ومقياس قلق حالة سمة لسبيلبرجر.
بينت نتائج الدراسة أهمية المتغيرين المدروسين في النجاح المدرسي ما دام فهمهما يمكّن من فهم وتحسين الفعالية الدراسية للمتعلم.
This study aimed to determine the relationship between achievement motivation and success in the baccalaureat exam, also the relationship between state-trait anxiety and Success at the same exam, Correlative descriptive design was used to conduct a follow-up longitudinal study (during the school year and after passing the high school exam) for the third year secondary students. The study is conducted on a sample of 200 students aged between 16 and 20 years. Both the Hearmans achievement motivation scale and the Spielberger trait-state anxiety scale were applied. Results confirm the implication of the boths variables in school success and improving the learner’s academic effectiveness.