الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة للبحث عن وجود علاقة ارتباطية بين الذكاءات المتعددة والتوافق النفسي لدى الطلبة الجامعيين، والكشف عن العلاقة بين نوع القدرات العقلية او الذاكاء وفقا لنظرية جاردنر والتوافق النفسي لديهم، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا المنهج الوصفي ،كما تم اختيار عينة متكونة من116 طالب (ة) من جامعة البليدة1ـ تم تطبيق مقياس ماكنزي(2007) للذكاءات المتعددة، ومقياس زينب شقير للتوافق النفسي(2003)، بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية دالة بين الذكاء اللغوي، الموسيقي، الشخصي، والاجتماعي والتوافق النفسي لدى طلبة الجامعة، في حين لم نسجل علاقة بين الذكاء المنطقي، المكاني، الجسمي، الطبيعي، والوجودي وبين التوافق النفسي لدى الطلبة. وعليه نقترح الاهتمام بتنمية الذكاءات لدى الطلبة، وبناء برامج تنمي لديهم كفاءاتهم وتساعدهم على تحقيق التوافق النفسي.
This study aims to reveal the relationship between multiple intelligences and psychological adjustment among university students, and to reveal the relationship between the type of mental abilities or intelligences according to Gardner's theory and their psychological adjustment. To achieve this goal, a descriptive design was selected to conduct the study on a sample consisting of 116 students from Blida university. Two scales were applied, Mackenzie’s scale of multiple intelligences scale of (2007) and Zainab Shakir's scale of psychological adjustment (2003). Results showed a statistically significant correlation between Linguistic, Musical, Interpersonal, Intrapersonal intelligence and psychological adjustment. But there is not significant correlation between Logical-Mathematical, Spatial, Bodily-Kinesthetic, Naturalist, Existential Intelligence and psychological adjustment among students. Hence, we suggest paying attention to the development of students' intelligence, and building programs that develop their competencies and help them to achieve psychological compatibility.