الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن علاقة بين التفكير الإيجابي وعلاقته بالفاعلية الذاتية عند طلبة المدارس العليا للأساتذة، أجريت الدراسة على عينة قوامها 47 طالب بالمدرسة العليا للأساتذة بالقبة. وللتحقق من فرضيات الدراسة تم تطبيق مقياس التفكير الإيجابي لإبراهيم عبد الستار (2010)، والذي عدل من قبل دعماش خديجة (2017) ومقياس الفاعلية الذاتية لولاء يوسف (2016). وتبعا لذلك أظهرت نتائج هذه الدراسة أنه توجد علاقة طردية بين التفكير الإيجابي والفاعلية الذاتية عند طلبة المدارس العليا للأساتذة، كما أظهرت هذه النتائج أنه لا توجد فروق بين الجنسين في متغيري التفكير الإيجابي والفاعلية الذاتية.
This study aims at highlighting the relationship between positive thinking and self-efficacy for students in the higher schools of teachers, The study was conducted on a sample of 47 students from higher school of teachers in Kouba. In order to test the hypothesis, we have applied the Ibrahim Abdel Satar positive thinking scale (2010), which was modified by Daamach Khadija (2017), As we have used self-efficacy of Wallaa Youcef scale (2016). The results showed that there is a direct relationship between the positive thinking and the self-efficacy among students of the higher school of teachers.The findings has also show that there is no differences between men and women in the variables of the positive thinking and self-efficacy.