Résumé:
تهدف هذه الدراسة التحليلية لتناول ادمان الانترنت الذي يعد من المواضيع العلمية الحديثة خاصة وان حياة الافراد اليوم أصبحت مرتبطة بشكل او باخر بهذه المنظومة المعلوماتية الشبكية بمختلف خدماتها، ومن المجالات التي أصبحت الانترنت تطرحها خاصة لدى فئة المراهقين والشباب هو مجال الألعاب الرقمية الشبكية حيث أدى عنصر التشويق والاثارة وعناصر الجذب المختلفة الى وقوع هذه الفئة في دائرة الاستخدام المفرط والتعلق المرضي بهذه الألعاب ما ينعكس سلبا على عدة جوانب نفسية وتربوية واجتماعية وصحية وغيرها. وانطلاقا مما سبق فقد هدفت وسعت هذه الدراسة الى محاولة تحليل هذا الاضطراب ادمان الانترنت المصاحب للاستخدام المرضي للألعاب الرقمية عبر الانترنت وهذا للكشف عن ادمان الانترنت والتفسيرات السيكولوجية له وفق مختلف المقاربات، ثم تناول الاستخدام المرضي للألعاب الرقمية وتشخيصاتها الحديثة بمقترح خطة علاجية للتخفيف من هذا الاضطراب وهذا وفقا للمقاربة المعرفية.
This analytical study aims to address Internet addiction, which is one of the recent scientific topics, especially since the lives of individuals today are linked in one way or another to this Internet system information network with its various services. One of the areas that the internet offers for teenagers and young people, the area of digital games which is an element of suspense, excitement and various elements of attraction, which leads this group to fall into the circle of excessive use and pathological attachment to these games which negatively affects several psychological, educational, social, health aspects... Based on the above, this study aims to analyze this Internet addiction disorder associated with the pathological use of digital games and psychological explanations according to different approaches, and to approach the diagnosis of the pathological use of digital games and this , to propose a treatment plan to alleviate this disorder according to the cognitive approach.