Résumé:
هدفت الدراسة الحالية إلى عرض تصور لبرنامج ارشادي لتنمية مهارات التفكير الإيجابي لدى الطلبة الجامعيين للتصدي للشائعات الالكترونية في ظل ازمة جائحة كورونا. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي القائم على رصد عناصر الظاهرة واخضاعها للتحليل والتفسير، وتم بناء التصور المقترح في صورته الأولية، تم عرضه على عدد من أعضاء هيئة التدريس لتحكيمه وتم تعديل التصور في ضوء ملاحظات ومقترحات الباحثين.
وفي الأخير توجت الدراسة ببعض الاقتراحات ذات العلاقة بموضوع الدراسة.
The current study aimed to propose a program of counseling for the develop skills of the positive thinking among university students to confront electronic rumors in light of the corona pandemic crisis. descriptive analytical method was used, based on monitoring elements of the phenomenon that subjecting to researchers for analyze and interpretation . The program was built in its initial form, and presented at the faculty members to evaluation, then, we modified it in the light of the observations and suggestions of the researchers. In the end the study concluded in some suggestions related to the subject of the study.