Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
سقادي, لويزة
|
|
dc.contributor.author |
بوعزوني, علي
|
|
dc.date.accessioned |
2022-11-15T06:01:54Z |
|
dc.date.available |
2022-11-15T06:01:54Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-19 |
|
dc.identifier.issn |
2253-0495 |
|
dc.identifier.other |
EISSN: 2602-6384 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3144 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة التحليلية الى التعرف على شخصية المعاق بصريا بالتطرق الى أهم الاضطرابات التي قد تمسه في مرحلة من مراحل عمره أو قد تستمر طوال فترات حياته في غياب تدخل مبكر للحد من هذه الاضطرابات. تعتبر حاسة البصر من أهم الحواس التي يعتمد عليها الانسان في الحصول على المعلومات من البيئة المحيطة به. فاذا كان الجزء الأكبر من التعليم يتم عن طريق هذه الحاسة، فغيابها يضع المعاق في عالم محدود مما يشعره بالعجز، ومن ثم العزلة والانطواء. وان صح لنا التعبير الشعور بالاغتراب، وحتى لا يكون هناك تأثير عميق للإعاقة وجب تحسين الاتجاهات نحو فئات ذوي الاحتياجات الخاصة بصفة عامة، واولئك الذين لديهم الإعاقة البصرية بصفة خاصة.
ولقد سعى الباحثين في مجال التربية الخاصة الى توفير الوسائل المساعدة في عملية التعلم، كذلك تقديم البرامج التربوية التي من شأنها مساعدة المعاق بصريا على التكيف والاندماج مع اقرانهم العاديين.
This analytical study aims to identify the personality of the visually impaired by addressing the most important disorders that may affect him at some stage of his life or may continue throughout his life in the absence of early intervention to reduce disorders. The sense of sight is one of the most important senses that humans rely on to obtain information from his environment. If most of the education is done through this sense, then its absence places the disabled person in a limited world, which makes him feel powerless, hence the isolation and introversion in other words, the feeling of alienation. In order not to have a profound impact on disability, it is necessary to improve attitudes towards people with special needs in general, and with visual impairments in particular.
Researchers in the field of special education have sought to provide means for the learning process, as well as educational programs that would help the visually impaired to adapt and integrate with normal peers. |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
المرشد |
ar_AR |
dc.relation.ispartofseries |
;المجلد11 الرقم 2 |
|
dc.subject |
Visual impairment - Special needs - Social withdrawal الإعاقة البصرية- ذوي الاحتياجات الخاصة-الانسحاب الاجتماعي |
ar_AR |
dc.title |
الانسحاب الاجتماعي لدى المعاقين بصريا |
ar_AR |
dc.title.alternative |
Social withdrawal among people with visual disability |
ar_AR |
dc.type |
Article |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée