الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور التجهيز المبكر في تحسين الأداء الجيد للقراءة عند الأطفال الحاملين للزرع القوقعي والمجهزين كلاسيكيا وا السالمين سمعيا، وأجريت على عينة تكوّنت من (124) طفلا موزعين على مجموعتين:(31) طفلا وطفلة بالنسبة للصم الحاملين للزرع القوقعي و(31) من الصم المجهزين كلاسيكيا، أما مجموع السالمين سمعيا فكان عددهم (62) طفلا وطفلة.
بينت نتائج الدراسة وجود فروق في أداء الأطفال ما بين المجموعات الثلاث وهي دالة إحصائيا لصالج الحاملين للزرع القوقعي والسالمين سمعيا مقارنة بالمجهزين كلاسيكيا، فبفضل عملية الزرع القوقعي التي تعمل على تزويدهم بنوعية أفضل من الأصوات التي تمكنهم من الوصول إلى اللغة المنطوقة.
This study aims to identify the role of early processing in improving the good reading performance of children with CVR, classically equipped and hearing-safe children. It was conducted on a sample of 124 children in two groups: (31) deaf children who have cochlear implants and (31) deaf children who have been classically equipped. The total number of healthy hearing children was (62). The results showed that there were differences in the performance of children between the three groups, which are statistically significant for the benefit of cochlear implant holders and hearing-safe children compared to the classically equipped ones. The cochlear transplant process provides them a better quality of voice to access spoken language.