الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أهمية التخطيط الجسدي في اكتساب الجانبية عند الأطفال المصابين بإعاقة ذهنية، تكونت الدراسة من 04 حالات يعانون من إعاقة ذهنية متوسطة تراوحت أعمارهم ما بين 11 و13 سنة، وذلك باستخدام دراسة حالة واعتمدنا لجمع المعلومات على الملاحظة المباشرة، المقابلة الموجهة اثناء تطبيق الاختبارات (بند التعرف على أعضاء الجسد من اختبار M.T.A، اختبار الجانبية لهاريس)، وأسفرت النتائج على أن تطور الجانبية يتماشى مع تطور معرفة التخطيط الجسدي كما أن المعاق ذهنيا له خلل في معرفته لأجزاء جسمه ، الذي يؤدي إلى صعوبات في اكتساب الجانبية ، لذلك يتوجب على المختصين في ميدان الإعاقة الذهنية الاهتمام أكثر بالمكتسبات الأولية خاصة التخطيط الجسدي والجانبية.
This study aims at determining the importance of body schema in lateral dominance acquisition by mentally disabled children through studying 4 cases. For data collection, we relied on observation, structured interviews When applying tests (body parts recognition in M. T. A test and Lateral Dominance Test of Harris). Findings show that lateral dominance development is linked with the development of body schema knowledge. Moreover, the disabled child who finds difficulties in recognizing his body parts, finds difficulties in Lateral Dominance acquisition. Therefore, mental disabilities experts had better give more importance to prior knowledge such as body schema and Lateral Dominance.