الخلاصة:
تعتبر القراءة من المواد الأكاديمية التي يتعلمها الطفل في بداية دخوله المدرسي، ونظرا لأهميتها وارتباطها بمختلف المواد الأخرى عند الطفل السليم فإن أهميتها تزداد عند ذوي الاحتياجات الخاصة، لذا هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الوعي الفونولوجي بمختلف مستوياته (القافية، المقطع، الفونام) وفك الترميز القرائي عند الأطفال المصابين بعرض داون.
شملت الدراسة 30 طفلا متمدرسا في أقسام مدمجة في المدارس العادية طبق عليهم كل من اختبار القراءة واختبار الوعي الفونولوجي، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: وجود علاقة بين الوعي بالقافية وفك الترميز القرائي عند الاطفال المصابين بعرض داون، ولا توجود علاقة بين الوعي بالمقطع وفك الترميز القرائي، بالإضافة الى عدم وجود علاقة بين الوعي بالفونام وفك الترميز القرائي.
تم استخلاص انه كلما كان الوعي الفونولوجي جيدا كلما تمكن الطفل المصاب بعرض داون من فك الترميز القرائي وبالتالي الوصول إلى الفهم القرائي.
Reading is among the academic courses that the child learns when first entering school. Given the importance of reading and its relation with respect to the other courses to a normal child. However, it becomes more important for children with special needs. The present study aims to explore the relation between the phonological awareness at all levels (rhyme, section, phoneme) in addition to reading decoding for children with Down's syndrome. The study was conducted on 30 school children in integrated classes in regular schools through two tests, reading test and phonological awareness test. The results showed correlation between awareness of rhyme and reading decoding for children with Down's syndrome. There is no correlation between awareness of section and reading decoding. There is no correlation between awareness of phoneme and reading decoding. Therefore, the phonological awareness is better, more the child with Down's syndrome is able to decode reading and thus achieve written comprehension.