Résumé:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى فعالية البرنامج التدريبي القائم على نظرية العقل والمهارات الاجتماعية في تنمية مهارات اللغة البراغماتية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، تم استخدام المنهج شبه تجريبي الذي يعتمد على تصميم المجموعتين التجريبية، والضابطة.
تم تطبيق إجراءات البحث على عينة من (14) طفلا من ذوي اضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم بين (5-09) سنوات، ولتحقيق أهداف البحث تم تطبيق قائمة تواصل الأطفال بنسخته الثانيةChildren’s Communication Checklist-2 لـ (2006,Bishop) واستخدم برنامج تدريبي لتنمية مهارات اللغة البراغماتية.
توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق لصالح المجموعة التجريبية بين القياس القبلي والبعدي على مقياس مهارات اللغة البراغماتية، ووجود فروق على جميع أبعاده.. كما بينت النتائج عدم وجود فروق بين التطبيقين البعدي والتتبعي على أفراد المجموعة التجريبية.
The current study aimed to identify the effectiveness of the training program based on the theory of mind and social skills in developing pragmatic language skills among children with autism spectrum disorder. The quasi-experimental design was used, which depends on two groups: the experimental and the control group. The research sample consisted of (14) children with autism spectrum disorder, ranging between (5-09) years. The Children's Communication Checklist-2 scale was developed by the researcher, and a training program was used to develop pragmatic language skills. The results showed that there are significant differences in favor of the experimental group between the pre and post measurement on the scale of the pragmatic language skills, due to the training program, and there were significant differences on all dimensions. The results also showed that there were no significant differences between the post and follow-up applications on the the experimental group.