الخلاصة:
اتخذ الفن الإسلامي أشكالا متنوعة في الزخرفة، محتفظا بالشخصية الموحدة، ومنفردا بخصائص ميزته عن غيره من الفنون العالمية الأخرى. هذا ما لمسناه في عناصر الزخرفة الجصية بمساجد تلمسان المختلفة الحقب التاريخية، ولهذا السبب اعتبرت هذه العناصر الزخرفية مصدرا ماديا مهما للتوثيق الأثري، والعناية بها والحرص على سلامتها يعني حماية للتاريخ الجزائري، وأهم حماية تقدم لهذا الجص الأثري هو توفير له كل ما يلزم للحد من عوامل تلفه خاصة عامل الرطوبة التي تشكل أخطر عامل يهدد هذه المادة الحساسة، إضافة إلى ترميم العنصر الزخرفي، بطريقة جيدة دون تغير مادته أو شكله، لأن أي تغير يعتبر هتكا وتزويرا للحقائق المادية التاريخية الأثرية.
Islamic art took various forms in decoration, preserving the unified character, and individually with characteristics that distinguished it from other international arts. This is what we felt in the elements of stucco decoration in the various mosques of Tlemcen, historical eras. For this reason, these decorative elements were considered an important material source for archaeological documentation, and caring for them and ensuring their safety means protection for Algerian history, and the most important protection for this archaeological plaster is to provide him with everything necessary to limit the factors Its damage, especially the moisture factor, which constitutes the most dangerous factor threatening this sensitive material, in addition to restoring the decorative element, in a good way without changing its material or form, because any change is considered a violation and a forgery of the historical historical material fact