الخلاصة:
إن تناول النص الأدبي تعليميا في المناهج اللغوية خاصة في مرحلةالتعليم الثانوي الجزائري، لزم أن يأتي متسقا مع توجهات لسانيات النص واللسانيات التداولية؛ حيث ينظر إلى النص، باعتباره الوحدة القاعدية لكل التعلمات اللغوية، ومنه فتعليمه وتعلمه وتحليله، وتقييمه والحكم عليه، يجب أن يكون من ضوء هذه المنطلقات. ففي الشق النظري اهتم البحث بدراسة مستويات النص النحوية (الشكلية) والدلالية والتداولية وتعالق هذه المستويات في بناء معنى النص ومقاصده في ضوء متغيرات السياق(القرائن المحيطة به). أما الشق التطبيقي فتناول قراءة واقع تعليم/تعلم النص في المناهج اللغوية الجزائرية. ثم كيفية تحليله من منظور نص- تداولي. الذي خلص إلى نتائج مهمة
Summary
Education Literary text pedagogically in the linguistic programs, in particular at the stage of the Algerian secondary education, it is necessary in the special language programs at the stage of the Algerian secondary education. For any linguistic learning, including its teaching, its learning, his analysis, his condition and his judgment.
Theoretically, the research has focused on the study of the grammatical (formal) levels of the text and the signs of circulation and the correlation of these levels in the construction of the meaning and the purposes of the text in the light of the variables ( the evidence surrounding it).
As for the applied part, it deals with the reading of the reality of the teaching / learning of the text in the Algerian language programs. Then, how to analyze it from a text-pragmatic point of view.Which led to important results.
Keywords: literary and educational text, linguistic programs, semantics and pragmatics, context, teaching and learning, linguistics of the text,
Keywords: literary text, linguistic curricula, semantic and pragmatic, context, educational and learning, text linguistics, pragmatic linguistics.