Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

البعد النصي التداولي في النصوص الأدبية المقررة في مرحلة التعليم الثانوي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author براهيمي, إبراهيم
dc.contributor.author لوصيف, الطاهر (مدير البحث)
dc.date.accessioned 2022-11-21T09:15:03Z
dc.date.available 2022-11-21T09:15:03Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3304
dc.description.abstract إن تناول النص الأدبي تعليميا في المناهج اللغوية خاصة في مرحلةالتعليم الثانوي الجزائري، لزم أن يأتي متسقا مع توجهات لسانيات النص واللسانيات التداولية؛ حيث ينظر إلى النص، باعتباره الوحدة القاعدية لكل التعلمات اللغوية، ومنه فتعليمه وتعلمه وتحليله، وتقييمه والحكم عليه، يجب أن يكون من ضوء هذه المنطلقات. ففي الشق النظري اهتم البحث بدراسة مستويات النص النحوية (الشكلية) والدلالية والتداولية وتعالق هذه المستويات في بناء معنى النص ومقاصده في ضوء متغيرات السياق(القرائن المحيطة به). أما الشق التطبيقي فتناول قراءة واقع تعليم/تعلم النص في المناهج اللغوية الجزائرية. ثم كيفية تحليله من منظور نص- تداولي. الذي خلص إلى نتائج مهمة Summary Education Literary text pedagogically in the linguistic programs, in particular at the stage of the Algerian secondary education, it is necessary in the special language programs at the stage of the Algerian secondary education. For any linguistic learning, including its teaching, its learning, his analysis, his condition and his judgment. Theoretically, the research has focused on the study of the grammatical (formal) levels of the text and the signs of circulation and the correlation of these levels in the construction of the meaning and the purposes of the text in the light of the variables ( the evidence surrounding it). As for the applied part, it deals with the reading of the reality of the teaching / learning of the text in the Algerian language programs. Then, how to analyze it from a text-pragmatic point of view.Which led to important results. Keywords: literary and educational text, linguistic programs, semantics and pragmatics, context, teaching and learning, linguistics of the text, Keywords: literary text, linguistic curricula, semantic and pragmatic, context, educational and learning, text linguistics, pragmatic linguistics. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher Algiers 2 University Abou El kacem Saadallah جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.title البعد النصي التداولي في النصوص الأدبية المقررة في مرحلة التعليم الثانوي ar_AR
dc.title.alternative السنة الثالثة ثانوي آداب و فلسفة أنموذجا دراسة تقويمية ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte