الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى البحث في علاقة الإغتراب بالتوافق النفسي الإجتماعي لدى الطلبة الجزائريين بجامعة تيزي وزو، شملت عينة الدراسة 320 طالب (ة)، والتي تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة، استعمل فيها المنهج الوصفي الارتباطي، ومقياسين هما: مقياس الاغتراب للمرحلة الجامعية الذي أعدته سميرة حسن أبكر 1989، ومقياس التوافق النفسي الاجتماعي الذي أعده صلاح الدين أحمد الجماعي 2000. ولمعالجة البيانات، استعمل البرنامج الإحصائي Spss08. وكشفت الدراسة أنه توجد علاقة سالبة دالة إحصائيا بين الإغتراب والتوافق النفسي الاجتماعي، والتوافق الأسري الدراسي، الانفعالي، الجسمي، القيمي. وتوجد علاقة موجبة دالة إحصائيا بين الإغتراب والتوافق مع الآخرين.
Thecurrentstudy aims at searching for the relationship between alienation and psychological social adjustment for Algerian students in the University of Tizi- ouzou. The sample study was composed of 320 students, who were chosen using a simple random way. The descriptive correlative approach was used and two scales: Alienation scale for university period prepared by Samira Hassan Abkar 1989 and Psychological social adjustment that is prepared by Salah Addine Ahmed Al djamai 2000. For data analysis, the Spss08 was used. The study showed that it exists a negative relationship between alienation and psychological social adjustment, and their demotions: family adjustment,educational,affective,health, andethicaladjustment,and it exists a positive relationship between alienation andadjustment with others.