Abstract:
يُحاول بحثـــنا الموسوم بـــ "توظيف بيداغوجيا الإدماج في تدريس البلاغة و أثرها في كتابات المتعلّميــــن -السنة الثانية من التّعليم الثانــــوي شعبة آداب و لغات أجنبية أنموذجا-" الكشف عن واقع تدريس نشاط البلاغة في ظلّ الإصلاح، فعمِدنا إلى رصد مكانة الإدماج في مختلف السّندات التّعليمية، و كذا وصف عملية تدريس البلاغة في ظلّ المقاربات الجديدة من حيث المحتــوى و الطّريقـــة، مع اختبار مدى قـــدرة المتعلّمين على إدمـــــاج البلاغــــــة و تقصّي أهم الصّعوبــات التي تعتــــرضهم من خـــلال دراســـــة إنتـاجاتهـــــم الكتابيـــــــة.
Our research, titled "Employment of the integration pedagogy in teaching rhetoric and its impact on the writings of learners - the second year of secondary education - Division of Literature and Foreign Languages as an example -" tries to reveal the reality of teaching rhetoric activity under the shadow of reforms, so we sought to monitor the status of inclusion in various educational bonds, As well as describing the process of teaching rhetoric in light of new approaches in terms of content and method, along with testing the ability of learners to integrate the rhetoric and investigating the most important difficulties encountered by studying their written productions