Abstract:
تتناول هذه الدراسة موضوع التكوين المهني ودوره في الاندماج المهني للشّباب في المجتمع الجزائري ، والذي من خلاله سنحاول التعرف على الدور الذي يقوم به التكوين المهني لأجل اندماج الشباب في عالم الشغل ، و على ماذا يتوقف اندماج خريجي مراكز و معاهد التكوين و التعليم المهنيين في المجتمع الجزائري . للوصول إلى هذا الهدف تقرّبنا من شريحة الشباب المتخرجين من تلك المراكز و المعاهد و المدمجين في عالم الشغل و الممارسين لتخصصاتهم المهنية و البالغ عددهم 150 متخرج و متخرجة . اختيارنا لهذه العينة كان قصديا، ولجمع البيانات استخدمنا تقنية الملاحظة و المقابلة و الاستمارة ( وجها لوجه) ،. بعد جمع البيانات و تفريغها و تحليلها توصلنا الى صدق فروض البحث و استنتاج عام مفاده أنّ : الاندماج المهني للشّباب يتوقف على مدى قناعتهم بالدّخول لتلك المراكز و المعاهد و مدى رغبتهم في التّخصّصات الموجودة بها ، كما يتوقّف على الطّريقة و الكيفيّة الّتي تدرّبوا بها على مختلف وسائل العمل الّتي تتطلّبها تخصّصاتهم المهنيّة و على مدى فهمهم للمواضيع الّتي جاء بها برنامجهم التّكويني و مدى اتّصاله بالميدان ، كما يتوقّف على مدى كفاية فترة التّكوين الّتي يقضيها الشّباب في التّكوين بتلك المراكز و المعاهد .
This study deals with the subject of vocational training and its role in the vocational integration of young people into Algerian society, through which we will try to identify the role that vocational training plays in order to integrate young people into the world of employment. To achieve this goal, we are closer to the 150 young graduates from these centres and institutes, who are integrated into the world of employment and who are practicing in their professional disciplines. Our selection of this sample was intentional, and the data collection used the observation, interview and form technology (face-to-face), After the data were collected, unloaded and analysed, we came to the general conclusion that: Vocational integration of young people depends on their conviction and willingness to enter these centres and institutes, and the extent to which they whant the specialties in them, as well as one the way in which they have been trained in the various means of work required by their professional disciplines, on their understanding of the subjects of their formative programme and its relevance to the field, and on the adequacy of the training period spent by young people in the training of these centres and institutes.