الخلاصة:
حاولنا من خلال هذه الأطروحة دراسة العلاقة الإرتباطية القائمة بين صعوبات التعلم المسجلة في مجال القراءة و الحساب، و الوظائف التنفيذية التي حددناها بـ: التثبيط، الليونة العصبية، الذاكرة العاملة، التخطيط عند الأطفال المصابين بنقص الإنتباه المصحوب بفرط النشاطTDA/H، لهذا الغرض قمنا بتشخيص ثلاثون حالة، متمدرسة بالمدارس الإبتدائية لبلدية برج البحري، الجزائر العاصمة، و ذلك من الصف الثالث إلى الصف الخامس، تتراوح أعمارهم بين 9 و 11 سنة، حيث قمنا بتقييم أدائها في مجال القراءة على مستوى فك الترميز و فهم النص و كذلك الحساب على مستوى حل العمليات و المسائل الحسابية ، من جهة أخرى قمنا بتقييمها على مستوى الوظائف التنفيذية، و لقد بينت نتائج تحليل الإنحدار، وجود أثر دال لقصور الوظائف التنفيذية على تعلم القراءة و الحساب عند هذه الحالات، بشكل يؤكد فرضيات البحث.
We studied, the relationship between learning difficulties in reading, arithmetic and executive functions, in 30 children with AD / HD, enrolled in primary schools in the municipality of Algiers Plage, wilaya of Algiers, age of 9 years to 11 years old, we submitted to a set of tests, which allowed us to assess their reading levels precisely, decoding and comprehension skills, as well as arithmetic-level calculation and problem solving with all executive functions. Regression analyzes, demonstrated the existence, of a significant impact of the deficit in executive functions on the learning of reading and arithmetic in these subjects. Which confirms our hypotheses, who claim that the difficulties in reading and arithmetic can be explained by a deficit in executive functions.