الخلاصة:
إن تذوق النص الشعري ومن ثم نقده يحتاج إلى أسس وآليات تساعد الطالب على الاتصال اللغوي مع النص ومبدعه، وما إن يصل المتلقي إلى فهم النص الشعري، سيصل حتما إلى فهم ذاته، ليشارك المبدع في إبداعه من خلال قراءته وتحليله لهذا النص. لذا كان على الطالب أن يسعى إلى إعمال كمّه المعرفي المعطى له بشكل نظري في إطار التطبيق الحيوي، فيخلق إبداعا جديدا وتذوقا مميزا، تساعده في ذلك قوة لغتنا العربية وعراقتها، لأنها لغة حية متطورة فيها جمال وبهاء وفكر.
To taste the meaning of a poetic text and then to criticize it, needs
bases and methods that help the student to linguistically connect with the
text and its creator, so once the receiver gets to understand the poetic text, he
will definitely be able to understand himself, so that he would share the
Creator his creativity through his Reading and criticising of that provisionK
that is why the student must seek to theoretically enforce his given
amount of knowledge in a context of an essential implementation, so he would
create a brand new ingenuity and a special taste which our Arabic language and
its capacity and authenticity support him with, because it is a living and an
evolved language that contains beauty, gorgeousness and conceptK