Résumé:
يتناول الإشكال المطروح مفهوم الملكة البلاغية عند ابن خلدون من خلال مقدمته ، وفي نظرنا أن باحثنا القدير عالج قضاياه اللسانية والاجتماعية ضمن منظور تكامل المعارف وتداخل علومها، وهو ما انعكس على الدرس اللغوي انعكاسا أحرز تقدما كبيرا في مجال الدراسات اللسانية الحديثة. ويعنى هذا المقال ببيان منهج ابن خلدون في توظيفه لنظريات علم الاجتماع في دراسته لعلم البيان الذي أفرد له فصلا في مقدمته ، و من القضايا التي عالجها ابن خلدون الملكة البلاغية وعلم البلاغة ، حيثاّتخذمنحصولالملكةفيالنفسالبشرية أساسا أقامعليهجلّآرائهاللغوية . كما تروم هذه الدراسة عن رأي ابن خلدون حول الفرق بين تحصيل علم البلاغة وتحصيل الملكة البلاغية وأن العلم بالشيء ليس كتحصيله. لقد قدم ابن خلدون الكثير من الآراء التي أصبحت أساسًا رئيسًا في الدراسات اللغوية الحديثة وسبق بذلك الكثير من اللغويين المحدثين أمثال تشومسكي، وهو بذلك قد أسس فكرًا لغويًا وثيق الصلة بالحياة الاجتماعية والإنسانية.
This problematic discusses the concept of" Rhetorical faculty " in Ibn
Khaldun's view through his INTRODUCTION.In our point of view, this
significant researcher discussed his linguistics and social issues within the
perspective of the integration of knowledge and the interplay of it's sciences,
which was reflected in the linguistics studies, that made a considerable
progress in the modern linguistics studies.
This article deals with Ibn Khaldun's approach in the use of sociology
theories in his studies of SEMANTICS, which he devoted a chapter on his
INTRODUCTION for that purpose. The main issues that discussed by Ibn
Khaldun were "Rhetoric" and " Rhetorical faculty", which he build his
opinions depending on the feature of the humankind faculty In addition, this
study also aims to express Ibn Khaldun's opinion in the difference between
the achievement of Rhetoric and the Rhetorical faculty. And He assumed
that knowing something is not as achieving it.
Ibn Khaldun has a lot of opinions that essentially become the major
basis of the modern linguistics studies, and preceded many modern linguists
such as CHOMSKY. Thus, Ibn Khaldun established a linguistic background
that is relevant to social and human life.