dc.contributor.author | عيدي, عبد القادر | |
dc.date.accessioned | 2022-11-28T08:23:03Z | |
dc.date.available | 2022-11-28T08:23:03Z | |
dc.date.issued | 2018-06-15 | |
dc.identifier.issn | 2588-1566 | |
dc.identifier.issn | e-issn: 2773-2517 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3527 | |
dc.description.abstract | يتناول الإشكال المطروح مفهوم الملكة البلاغية عند ابن خلدون من خلال مقدمته ، وفي نظرنا أن باحثنا القدير عالج قضاياه اللسانية والاجتماعية ضمن منظور تكامل المعارف وتداخل علومها، وهو ما انعكس على الدرس اللغوي انعكاسا أحرز تقدما كبيرا في مجال الدراسات اللسانية الحديثة. ويعنى هذا المقال ببيان منهج ابن خلدون في توظيفه لنظريات علم الاجتماع في دراسته لعلم البيان الذي أفرد له فصلا في مقدمته ، و من القضايا التي عالجها ابن خلدون الملكة البلاغية وعلم البلاغة ، حيثاّتخذمنحصولالملكةفيالنفسالبشرية أساسا أقامعليهجلّآرائهاللغوية . كما تروم هذه الدراسة عن رأي ابن خلدون حول الفرق بين تحصيل علم البلاغة وتحصيل الملكة البلاغية وأن العلم بالشيء ليس كتحصيله. لقد قدم ابن خلدون الكثير من الآراء التي أصبحت أساسًا رئيسًا في الدراسات اللغوية الحديثة وسبق بذلك الكثير من اللغويين المحدثين أمثال تشومسكي، وهو بذلك قد أسس فكرًا لغويًا وثيق الصلة بالحياة الاجتماعية والإنسانية. This problematic discusses the concept of" Rhetorical faculty " in Ibn Khaldun's view through his INTRODUCTION.In our point of view, this significant researcher discussed his linguistics and social issues within the perspective of the integration of knowledge and the interplay of it's sciences, which was reflected in the linguistics studies, that made a considerable progress in the modern linguistics studies. This article deals with Ibn Khaldun's approach in the use of sociology theories in his studies of SEMANTICS, which he devoted a chapter on his INTRODUCTION for that purpose. The main issues that discussed by Ibn Khaldun were "Rhetoric" and " Rhetorical faculty", which he build his opinions depending on the feature of the humankind faculty In addition, this study also aims to express Ibn Khaldun's opinion in the difference between the achievement of Rhetoric and the Rhetorical faculty. And He assumed that knowing something is not as achieving it. Ibn Khaldun has a lot of opinions that essentially become the major basis of the modern linguistics studies, and preceded many modern linguists such as CHOMSKY. Thus, Ibn Khaldun established a linguistic background that is relevant to social and human life. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | ;المجلد 2 العدد1 | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | ابن خلدون | ar_AR |
dc.subject | الملكة البلاغية | ar_AR |
dc.subject | اللسان | ar_AR |
dc.subject | الاكتساب | ar_AR |
dc.subject | الذوق | ar_AR |
dc.title | الملكة البلاغية عند ابن خلدون - المقدمة نموذجا- | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :