Résumé:
اعتمدت المدرسة الجزائرية منذ الاستقلال على تعليم قواعد اللغة العربيّة وفق مقاربة مؤسسة على الجملة كوحدة تحليل، حيث اهتمت بتعليمها وإرساء قواعد نسج العلاقات بين عناصرها على حساب مستويات أخرى ،وكان من نتائجها عدم قدرة التلاميذ على إنتاج نصوص سليمة سواء في المستوى الصرفي أم التركيبي... ولعلّ مرّد ذلك إلى الطريقة المنتهجة والمعتمدة أساسا على الحفظ والتلقين لقواعد جافة، دون الاهتمام بتوظيفها،الأمر الذي أدى إلى إصلاح المنظومة التربوية سنة 2003،وتبنّي مقاربة جديدة في تعليم اللغة العربية تتمثل في المقاربة النصيّة . تستهدف هذه المقاربة إقدار المتعلّم على إدراك اللغة كنظام نسقي تتكامل مستوياته المختلفة،ومن ثمّ إنتاج نصوص تتسم بالانسجام والاتساق وسلامة اللغة،فهل نجحت هذه المناهج في ذلك؟ و ما أثر المقاربة النصيّة المتبناة في تعليم الظواهر اللغوية على تحقيق معيار السلامة اللغوية في النصوص المكتوبة لتلاميذ نهاية المرحلة الابتدائية ؟ بعبارة أخرى، هل مكّن تعليم الظواهر اللغوية عن طريق هذه المقاربة المتعلمين فعلا من تجنيدها وإدماجها (الظواهر) أثناء الإنتاج الكتابي، وبالتالي تحقيق الكفاءة اللّغوية؟ تلك هي الإشكالية التي ستعالجها هذه الدراسة .
Since the independence of Algeria, the Algerian school has adopted the
Arabic grammar teaching according to an approach based on the sentence as a
unit of analysis. It focused on teaching it and laying the rules of forging relations
between its elements at the expense of other levels. This resulted in the inability
of the pupils to produce sound texts whether at the morphological level or the
syntactic one. This is supposedly due to the method adopted relying
fundamentally on learning and teaching flat rules, not caring about their use.
Consequently, this led to the reform of the educational system in 2003 and the
adoption of a new approach in the teaching Arabic, that is the textual approach.
This approach aims at enabling the learner to recognize the language as a
coherent system of different levels completing each other, and thus to produce
harmonious and consistent texts with a sound language. Did these curricula
succeed in their objective ? And what is the impact of the textual approach
adopted in teaching linguistic phenomena on the achievement of language
integrity norm in final primary school class pupils’ written texts.
In other words, has teaching linguistic phenomena through this approach
effectively enabled learners to make use of them and integrate them during the
written production, and thereby achieving language proficiency? This is the
problem that this study will examine.