الخلاصة:
برز أعيان تطوان خلال القرنين 18م و19م كفاعلين أساسيين في تاريخ المدينة. تعكس ذلك المادة التاريخية المتراكمة خلال الحقبة المدروسة، التي تشتمل على وثائق وضعت لأغراض عملية مثل عقود الزواج، وزمام التركات، ورسوم الملكية، والمراسلات المخزنية، إضافة إلى الإسطوغرافيا التقليدية، وفي مقدمتها كتب التاريخ المحلي. دون أن ننسى مادة مصدرية أساسية لا تقل أهميتها عن المواد المذكورة، يتعلق الأمر بكتب الرحلة. إن الاستثمار الجيد لكتب الرحلة عبر القراءة المتمعنة والمساءلة الدقيقة لمتون كتب الرحلة كفيلة بتقديم معطيات جديدة حول الأعيان، وحركيتهم الاجتماعية. فقد سلط الرحالة الضوء على المحددات المادية والثقافية للأعيان، بحيث ركزوا على رجال السلطة وكبار التجار المنتمين لأصول أندلسية عريقة، في حين أشارت كتب الرحلة إلى أهل الصلاح والجذب كظاهرة لافتة، دون التعريف برجالها والخصائص المميزة لهم على غرار كتب المناقب والتراجم. ولعل ذلك يعكس الخلفيات الفكرية للرحالة المنتمين إلى مجتمعات رأسمالية يطبعها التفاوت الطبقي. غير أنها تقدم مقاربة مغايرة لموضوع التراتب الاجتماعي بمدن العالم الإسلامي قبل الاستعمار.
The notables of Tetouan emerged during the 18th and
19th centuries as major actors in the city's history. This reflects
the historical material accumulated during the studied period,
which includes documents developed for practical purposes such
as marriage, estate ownership, property fees, and Makhzan
correspondence, in addition to traditional historiography,
especially the local history books. Without forgetting an
essential source material no less important than the
aforementioned material, it is about trip books. A good
investment of travel books through careful reading and careful
accountability of the texts of the travel books is enough to
provide new data about notables and their social mobility.
Travelers have shed light on the physical and cultural
determinants of notables, so they focused on the men authority and the great merchants belonging to ancient
Andalusian origins, while the books of the trip referred to the
people of righteousness and attraction as a remarkable
phenomenon, without introducing their men and their distinctive
characteristics, such as the books of the virtues and translations.
Perhaps this reflects the intellectual backgrounds of travelers
from capitalist societies characterized by class inequality.
However, it provides a different approach to the topic of social
hierarchy in the cities of the Islamic world before colonialism.