الخلاصة:
تكمن أهمية هذه الدراسة في تنمية مستويات الفهم القرائي لدى فئة الأطفال المصابين بعرض داون المتمدرسين و المدمجين، حيث طبق البحث على عينة قوامها 33 طفل مصاب بعرض داون مدمجين في المدارس الابتدائية الوطنية و المراكز البيداغوجية على مستوى الولايات ( الجزائر العاصمة، البليدة، بومرداس، تيبازة) ، تتراوح أعمارهم ما بين 14سنة و 16 سنة، و درجة ذكائهم بين ( 55الى 70 درجة) (اعاقة ذهنية متوسطة).اعتمدنا في دراستنا هذه على المنهج شبه التجريبي، حيث طبقنا اختبار قياس مستويات الفهم القرائي للنص المكتوب(من اعداد الباحثة قبطان زوبيدة) كتطبيق قبلي، ثم خضعت المجموعة التجريبية إلى حصص البرنامج التدريبي القائم على استراتيجيات التعلم ما وراء المعرفية (استراتيجية الأسئلة، استراتيجية العصف الذهني " الخريطة الذهنية" ، استراتيجية المخططات) ثم أعدنا تطبيق اختبار قياس مستويات الفهم القرائي تطبيق بعدي. كما قمنا بإعداد استبيان على شكل استمارة موجه للأساتذةو المختصين في المرحلة الاستطلاعية من أجل معرفة مدى استخدام الاستراتيجيات ما وراء المعرفية أثناء عملية القراءة و الفهم القرائي.وإلى جانب ذلك، استعنا ببعض الأساليب الاحصائية لدراسة الفروق بين نتائج التطبيق القبلي و التطبيق البعدي، و قد أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة بين التطبيق القبلي و البعدي للاختبار لصالح التطبيق البعدي،
The importance of this study lies in the development of the levels of reading assimilation of children with Down syndrome, the research was applied on 33 children with Down's syndrome who attend school and who have integrated national primary schools and centers (Algiers, Blida, Boumerdès, Tipasa) aged between 14 and 16 years, and their IQs vary between (55 to 70) (moderate intellectual disability). We relied on the para-experimental approach, where we applied a test measuring the levels of reading comprehension of the written text (prepared by the researcher) as a pre-application, then the experimental group was submitted to a training sessions of the program based on metacognitive learning strategies (questioning strategy, brainstorming strategy) (mind map), (strategy of plans). We also prepared a survey addressed to teachers and specialists at the exploratory stage in order to find out the rate of use of metacognitive strategies during the process of reading and reading assimilation. In addition, we used statistical methods to study the differences between the results of the pre-application and the post-application, and the results ended up detecting statistically significant differences. between the pre- and the post-application of the test in favor of the post-application, and this is due to the effectiveness of the suggested metacognitive strategies for developing reading comprehension levels in school for children with Down syndrome , and maintain this improvement over the long term.