الخلاصة:
يعتبر التكامل والانسجام بين مناهج مختلف المواد من أبرز المبادئ التي يجب مراعاتها عند إعداد المناهج التعليمية، لذا ستطرح من خلال هذه الدراسة إشكالية التكامل القائم بين منهاج اللغة العربية، ومناهج باقي المواد المدرّسة باللغة العربية في السنة الأولى من التعليم المتوسط، تحديدا من خلال الكفاءة الحجاجية لدى متعلم هذه السنة، كونها كفاءة مستعرضة وخادمة للمواد الأخرى، وكفاءة ختامية شاملة بالنسبة لمادة اللغة العربية من منطلق صياغة الكفاءات الشاملة والختامية بواسطة الأنماط النصية، فكيف يخطط منهاج اللغة العربية لبناء كفاءة حجاجية يمكن لمتعلم السنة الأولى من التعليم المتوسط استثمارها في باقي المواد التعليمية التي تتطلبها ؟
We consider the complementarity as welle the coherence between the
divers modules curricula as one from the most important principals that
should be used when forming an educative curriculm.
In this purpose we are going to discuss the problem of the complementarity
between the Arabic language's curricula to gether with those of other modules
that are being tought in the first year of the middle school through the
argumentative competence of the Arabic learner as a transevrsal, final and global
competence in terms of the compétences formulation through the texte types.
In what way can the Arabic language curriculum provide the
formulation of an argumentative competence that might enable the Arabic
learner in the first year in the middle school to invest it in the other required
éducative modules ?