الخلاصة:
يمر الأطفال في اكتسابهم اللغة، بمراحل لغوية عدة يتدرجون فيها من مستوى تداولي إلى آخر وفق استراتيجيات معينة؛ حيث تُجمع الدراسات على أن هذه المراحل والمستويات مشتركة بين جميع أطفال العالم، لكونها متعلقة بالطبيعة البشرية النفسية والعضوية، وأن أي طفل من الأطفال خرج في اكتسابه للغة عن هذه المراحل والمستويات فإنه يعتبر حالة شاذة إما إيجابا أو سلبا. لذا سنحاول في هذه الورقة مناقشة موضوع اكتساب اللغة وفق المستويات التداولية للتواصل اللغوي لدى الطفل، منذ المرحلة المقطعية، مرورا بمرحلتي الكلمة الجملة، و المرحلة التركيبية، وصولا إلى مرحلة اكتمال الدلالة. وفق المستويات التداولية الخمسة التالية: مستوى التعبير الأول، مستوى التعبير المقطعي، مستوى التعبير الوصفي، مستوى التعبير الحجاجي، ثم مستوى التعبير الإبداعي.
Children go through language acquisition, with several language stages
ranging from one level to another according to certain strategies, where studies
are compiled that these stages and levels are shared by all children of the world,
because they are related to human psychological and organic nature, and that
any child who has gone out of the language acquisition from these stages and
levels is considered an anomaly either positively or negatively.
Therefore, we will discuss the topic of language acquisition in accordance
with the pragmatic levels of linguistic communication in the child, from the ct
stage, through the wholesale word and the compositional stage, to the completion
of the indication. According to the following five pragmatic levels : the first
expression level, the level of the ct expression, the level of descriptive expression,
the level of the pilgrim expression, and then the level of creative expression.