الخلاصة:
وفقا لمتطلبات العصر الذي نعيش فيه و الثورة المعرفية والمعلوماتية الكبيرة وتدفقها الهائل والتطورات اللغوية ونظام دراسة اللغة الثانية فإن مهارة القراءة تحتل مكانة مهمة، وتعد جزءا أساسيا لا غنى عنه في تعليم اللغات الأجنبية في الجامعات والمعاهد الصينية، ولاسيما بعد طرح فكرة"الحزام والطريق"من قبل الحكومة الصينية والتي تعتمد على التبادل والتواصل المكثف في هذا العصر بين الصين والدول العربية في المجالات السياسية والثقافية والاقتصادية والتجارية وغيرها، وانطلاقا من هذه الفكرة يقوم متعلمو اللغة العربية الصينيون في الجامعات والمعاهد الصينية بدور الجسر اللغوي في هذه التبادلات ، ولذلك فإن إتقان مهارة القراءة الاستقبالية من قبلهم غاية في الأهمية بغية رفع قدرتهم على الاتصال و التواصل ،وتحسين مستواهم و تنمية قدرتهم على استخلاص استراتيجياتها القرائية، وكيفية توظيفها في المواقف اللغوية التواصلية المختلفة ، وتركيز انتباههم على النقاط والعناصر البارزة في المحتوى، وممارسة أساليب التقويم الناقد للأفكار والمعاني، ومراقبة النشاطات الذهنية واللغوية المستخدمة للتحقق من مدى بلوغ الفهم، و مناهج تعليم اللغة العربية في الجامعات الصينية تعتمد على مهارة القراءة إحدى المهارات الأربع في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها انطلاقا من أن نص القراءة بما فيه من فكرة رئيسة و أفكار فرعية ثانوية و مفردات مفتاحية وتراكيب وتعبيرات لغوية استعمالية و أدوات ربط متنوعة هو بوابة المتعلم نحو عالم اللغة الحقيقي وممارستهم لهذه المهارة وطرائق تعلمها واستراتيجياتها من خلال خطوات تتبع أثناء تدريسها يساعدهم في تقوية رصيدهم اللغوي والمعرفي و التواصلي والثقافي و الاجتماعي، وهذا ما يؤدي بالمتعلمين الصينيين إلى الفهم العام فالجزئي فالدقيق أثناء تبادل وجهات النظر في مناقشة قضية ما مع الناطقين بالعربية، وذلك من خلال إدراكهم للأهداف الصحيحة من عملية الاتصال و التواصل معتمدين على مهارة القراءة في مراحل مختلفة من دراستهم .
According to the requirements of the times we live in, the knowledge
revolution and the large-scale influx of information technology, and the
tremendous development of language systems and second language studies,
reading skills occupy an important position. Reading is an indispensable part of
foreign language teaching in Chinese universities. In particular, the Chinese
government has proposed the "Belt and Road" initiative aimed at strengthening
exchanges and exchanges between China and Arab countries in the political,
cultural, economic, and trade fields. Going forward, Chinese students studying
Arabic in Chinese universities and colleges have served as a language bridge in
these exchanges. Therefore, mastering receptive reading skills can improve
students' communication and communication skills, develop students' reading
skills, use reading skills in different language communicative situations, focus
attention on the key points, and It is important to use critical thinking methods,
observing psychological and linguistic activities to verify the level of
understanding. Reading skills are included in the Arabic language syllabus of
Chinese universities, which is also one of the four skills for teaching Arabic to
non-Arabic speakers. From the perspective of text reading, the text includes the
main thoughts and minor thoughts, keywords, the expression and architecture of
the language used, and various connection tools. It is a portal for learners to
move to the real language world. Through the step-by-step practice of learners'
learning skills, learning methods and learning strategies in the teaching process,
they can help them increase their reserves of language, cognition,
communication, cultural and social knowledge. So that when they discuss issues
and exchange opinions with native Arabic speakers, they can have an accurate
grasp and understanding of the whole or part. This is achieved through the
development of reading skills at different stages of learning and the recognition
of the right goals in the process of communication and communication