الخلاصة:
فرضت الوسائل الالكترونيّة في العصر الحديث إعادة النّظر في تعليم اللّغة وتعلّمها، فبعد أن كانت تتمّ عن طريق الإلقاء، والحفظ، والاستظهار... وبعد أن تمّ الاعتماد على وسائل مختلفة عسى أن تطوّر بها الأخذ والعطاء في العملية التّعليمية، جاء الوقت لتتغيّر الأنماط والطّرائق، وتستشرف المستقبل بوسائل أخرى ومكتشفات جديدة. لقد جاءت الدّراسات متسارعة تحاول ربط اللّغة بالوسائل الالكترونيّة استجابة لمتطلبات العصر، ومنها اللّسانيات الحاسوبية، والذّكاء الاصطناعي، واللّسانيات العصبيّة، واللّسانيات المعرفية... وبين هذا وذاك قطعت اللّغة العربية شوطا كبيرا في الدّراسة والتّحليل، من حيث مواكبتها للتّطوّر التّكنولوجي الذي يستفاد منه في عملية التّعليم والتّعلّم، فاقتحمت اللّغة العربية عالم التّكنولوجيا، وأصبحت تدرّس في أنماط تعليميّة مختلفة بالاستناد إلى الحواسيب، والأٌقراص المضغوطة، والمواقع الالكترونية. وتعليم اللّغة العربية لغير النّاطقين بها لابد أن يكون له نصيب من التّقدّم التّكنولوجي في مواجهة بعض الصّعوبات التي تحول دون الاستيعاب والفهم في أسرع وقت، لأنّ توفّر الصّورة والصوت من وسائل إثارة الانتباه، إضافة إلى الحركات المصاحبة واللّون، وجميعها من الوسائل المؤثّرة عل الذّهن وتجعله يقبل عليها باعتبارها مدركات حسيّة، وسهلة الاستحضار، لأنّها تتحوّل من صور إلى حقائق ذهنية ثمّ إلى صوّر، وتعزّز عملية الإدراك، لأنّها ترتبط بالجانب المثير في التّواصل، علما أنّ الإنسان يكتسب أكثر المعارف عن طريق حاستي السّمع والبصر (الأذن والعين).
Clamped in modern electronic means rethinking teaching and
learning, having been through diction, memorization and rote memorization.
And after they had been relying on different means may be that evolution by
giving and taking in the educational process, the time has come to change
the styles and methods, and looking through other means and new
discoveries. She accelerated studies attempting to link electronic language in
response to the requirements of the era, including computational linguistics,
artificial intelligence, linguistics, and cognitive linguistics. And between this
and that made great strides in Arabic language study and analysis, in terms
of keeping, abreast of technological development are utilized in the process
of teaching and learning، they broke into Arabic language technology world,
becoming taught in different educational patterns based on computers, CDs,
websites. And Arabic language instruction for non-native speakers must
have his share of technological progress in the face of some difficulties in
comprehension and understanding as soon as possible to provide picture and
sound from the heat, add the accompanying movements and color, all means
Affecting the mind and make him accept her as sensory perceptions, easy,
demented, as she turns from images to mental facts and photos, and promote
the process of perception, because it is associated with the interesting aspect
of communication, note that man acquires more knowledge through the
sense of sight and hearing (ear And eye).