الخلاصة:
إنّ ضرورة إدراك المفاهيم، تلح على صاحبها الإلمام بالمصطلحات الدالة عليها، مع التنبه إلى الفروق الدقيقة بينها، من هنا جاءت فكرة هذه الدراسة، فمن خلال تجربتي في التدريس أدركت بأنّ طلبة الماستر يفتقدون هذه الميزة في التعامل مع المصطلحات، فهم لا يفرقون بين المعجم والمُعجمية والمَعجمية، وهناك جملة من الأسباب التي أدت إلى هذا الأمر، وبناء على هذا الإشكال الذي شكّل عائقا عند الطلبة، حاولت إجراء هذه الدراسة الميدانية التي مست جوانب عديدة، من أجل تشخيص أسباب هذه الظاهرة، لأصل إلى حلول قد تساعدنا في تعليمية المعجمية في جامعاتنا مستقبلا.
The need to understand the concepts urges its owner to be familiar with
the terminology indicating it, while paying attention to the subtle differences
between them, hence the idea of this study came, through my experience in
teaching I realized that masters students lack this advantage in dealing with
terms, they do not differentiate between the lexicon and Lexicology
And Lexicography, and there are a number of reasons that led to this
matter, and based on this problem that constituted an obstacle among
students, I tried to conduct this field study that touched many aspects, in
order to diagnose the reasons for this phenomenon, to arrive at solutions that
may help us in teaching lexicography in our universities in the future.