dc.contributor.author | وعزيب, سميرة | |
dc.date.accessioned | 2022-12-01T11:09:45Z | |
dc.date.available | 2022-12-01T11:09:45Z | |
dc.date.issued | 2020-06-15 | |
dc.identifier.issn | 2588-1566 | |
dc.identifier.issn | e-issn: 2773-2517 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3737 | |
dc.description.abstract | نستهدف من خلال هذه الدراسة الكشف عن أهميّة القراءة في المدرسة باعتبارها نشاطا قارا يمارسه المتعلم في كل الأطوار والمراحل الدراسية، وذلك برصد النصوص المتضمنة في كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي والوقوف على مدى إسهامها في تنمية كفاءة القراءة وفهم المقروء لدى المتعلمين، من خلال طبيعة هذه النصوص أولا (حجمها، قربها من واقع المتعلمين، الرصيد اللغوي... الخ)، وكذا من خلال أنماطها: (سردية، وصفية..) نظرا لمدى تأثير نمط النص في التلقي الجيّد للنص القرائي. The present study aims at revealing the importance of reading at school as a constant activity that the learner practices in all stages of study, by monitoring the texts in the Arabic language fifth year textbook of elementary education and determining the extent of its contribution to the development of reading competence and reading comprehension among learners, through The nature of these texts (their size, proximity to the reality of learners, linguistic balance ... etc.), as well as through their patterns: (narrative, descriptive ...) due to the extent of the effect of the text style on the good reception of the text. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | ;المجلد 4 العدد1 | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | القراءة | ar_AR |
dc.subject | النصوص | ar_AR |
dc.subject | التعليم الابتدائي | ar_AR |
dc.subject | الكفاءة | ar_AR |
dc.subject | المدرسة | ar_AR |
dc.title | دور النصوص القرائية المدرسية في كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي في تنمية كفاءة القراءة لدى المتعلمين | ar_AR |
dc.title.alternative | The role of Arabic language textbooks for the fifth year of elementary education in developing the reading competence of learners | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
The following license files are associated with this item: