الخلاصة:
يقوم تعليم اللغات على التحكم في أربع كفاءات أساسية هي فهم المسموع والتعبير الشفهي والقراءة و التعبير الكتابي، وقد بُنيت مناهج اللغة العربية المعاد كتابتها سنة 2016 على هذا الأساس حيث أصبح تعليم اللغات عامة واللغة العربية على وجه الخصوص يقوم على الميادين الأربعة الآتية: ميدان فهم المنطوق و ميدان التعبير الشفهي و ميدان فهم المكتوب و ميدان الإنتاج الكتابي . ويعد ميدان فهم المنطوق وافدا جديدا على المناهج الجزائرية، إذ يرتكز على نص مسموع تليه مناقشة مع المتعلمين، و من الأهمية التي يكتسبها هذا الميدان تنطلق دراستنا هذه من أجل الوقوف عند كيفية تعليم ميدان فهم المنطوق في السنة الرابعة من التعليم الابتدائي انطلاقا ممّا جاء في السندات التربوية وتحديدا في منهاج اللغة العربية المعاد كتابته سنة 2016 ، مركزة على تقييم الأسئلة المرافقة للنصوص المسموعة الواردة في دليل استخدام الكتاب، مستهدفة تقصي مدى مساهمة هذه الأسئلة في تحقيق كفاءة الفهم لدى المتعلم من جهة ومدى ترجمتها للكفاءة الختامية المرسومة في المناهج من جهة أخرى.
Language teaching is based on controlling four basic competencies, which are audio
comprehension, oral expression, reading and written expression. The 2016 rewritten
Arabic language programs were made on this basis. Hence, Teaching languages in
general and the Arabic language in particular are based on the following four fields: oral
expression comprehension, oral expression, written comprehension, and written
expression. The field of oral expression comprehension is considered as a new element in
the Algerian programs, as it is based on an audible text followed by a discussion with the
learners. Our study aims basically at examining how to teach the oral expression
comprehension in the fourth year of elementary education based on what was mentioned in
the educational support, specifically in the Arabic language program rewritten in 2016,
focusing on evaluating the questions accompanying the audio texts in the textbook, aiming
at investigating the importance of the contribution of these questions in achieving the
learner's comprehension competence on one hand and how it expresses the final
competence mentioned in the program on the other hand.