Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

تعليمية فهم المنطوق في السنة الرابعة من التعليم الابتدائي انطلاقا من منهاج اللغة العربية المعاد كتابته سنة 2016

Show simple item record

dc.contributor.author قدور, نصر الدين
dc.date.accessioned 2022-12-01T11:16:31Z
dc.date.available 2022-12-01T11:16:31Z
dc.date.issued 2020-06-15
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3738
dc.description.abstract يقوم تعليم اللغات على التحكم في أربع كفاءات أساسية هي فهم المسموع والتعبير الشفهي والقراءة و التعبير الكتابي، وقد بُنيت مناهج اللغة العربية المعاد كتابتها سنة 2016 على هذا الأساس حيث أصبح تعليم اللغات عامة واللغة العربية على وجه الخصوص يقوم على الميادين الأربعة الآتية: ميدان فهم المنطوق و ميدان التعبير الشفهي و ميدان فهم المكتوب و ميدان الإنتاج الكتابي . ويعد ميدان فهم المنطوق وافدا جديدا على المناهج الجزائرية، إذ يرتكز على نص مسموع تليه مناقشة مع المتعلمين، و من الأهمية التي يكتسبها هذا الميدان تنطلق دراستنا هذه من أجل الوقوف عند كيفية تعليم ميدان فهم المنطوق في السنة الرابعة من التعليم الابتدائي انطلاقا ممّا جاء في السندات التربوية وتحديدا في منهاج اللغة العربية المعاد كتابته سنة 2016 ، مركزة على تقييم الأسئلة المرافقة للنصوص المسموعة الواردة في دليل استخدام الكتاب، مستهدفة تقصي مدى مساهمة هذه الأسئلة في تحقيق كفاءة الفهم لدى المتعلم من جهة ومدى ترجمتها للكفاءة الختامية المرسومة في المناهج من جهة أخرى. Language teaching is based on controlling four basic competencies, which are audio comprehension, oral expression, reading and written expression. The 2016 rewritten Arabic language programs were made on this basis. Hence, Teaching languages in general and the Arabic language in particular are based on the following four fields: oral expression comprehension, oral expression, written comprehension, and written expression. The field of oral expression comprehension is considered as a new element in the Algerian programs, as it is based on an audible text followed by a discussion with the learners. Our study aims basically at examining how to teach the oral expression comprehension in the fourth year of elementary education based on what was mentioned in the educational support, specifically in the Arabic language program rewritten in 2016, focusing on evaluating the questions accompanying the audio texts in the textbook, aiming at investigating the importance of the contribution of these questions in achieving the learner's comprehension competence on one hand and how it expresses the final competence mentioned in the program on the other hand. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد4 العدد1
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject فهم المنطوق ar_AR
dc.subject الكفاءة الختامية ar_AR
dc.subject الميدان ar_AR
dc.title تعليمية فهم المنطوق في السنة الرابعة من التعليم الابتدائي انطلاقا من منهاج اللغة العربية المعاد كتابته سنة 2016 ar_AR
dc.title.alternative Didactics of the oral expression comprehension in the fourth year of elementary education, based on the Arabic language program rewritten in 2016 ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account