الخلاصة:
تتناول هذه الدراسة موضوع اللسانيات العربية الحديثة بين النظرية والإجراء، وقد تم التركيز على النظرية الخليلية الحديثة كنموذج قابل للاستثمار في ميادين مختلفة لاسيما ميدان تعليميّة اللغات. كما حاولنا من خلال هذه الدراسة تحديد مختلف اشكال النشاط اللساني العربي الحديث، وكذا استغلال مفاهيم النظرية الخليليّة الحديثة من أجل اقتراح بدائل تطبيقيّة لتعليم اللغة العربيّة.
This study deals with the modern Arabic linguistics between theory and practice.
Emphasis has been placed on modern alkhaliliat theory as a model that can be invested in
various fields, especially in didactics. We have also tried, through this study, to define the
various forms of modern Arabic linguistic activity, as well as to exploit the concepts of
modern Alkhaliliat theory in order to suggest practical alternatives to teach the Arabic
language.