Show simple item record

dc.contributor.author هنيش, حليمة
dc.date.accessioned 2022-12-01T11:59:00Z
dc.date.available 2022-12-01T11:59:00Z
dc.date.issued 2020-06-15
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3743
dc.description.abstract إنّ القول بأنّ "الهمّ التّعليمي ومحاولات التيسير وليد عصرنا" قول مبالغ فيه؛ لأن الشّعور بصعوبة المادّة النّحوية ضاربة جذورها في عمق تّاريخ الفكر العربيّ، والشّاهد على محاولات التّعليم والتبسيط للناشئة هذه المؤلفات التي ألفت كشروح ومختصرات ومنظومات وحواش... وهذا يدل على أنّ كلّ قارئ -أو معلّم أو شيخ -كان عندما يقف على ظاهرة أو صعوبة ما يحاول تبسيطها و توضيحها، هذه الغاية التي يسعى لتحقيقها النّحاة الأوائل منذ القرن الثّاني للهجرة، وتبعا لهذا سنحاول تسليط الأضواء على الأسس التي قام عليها النّحو التّعليمي مع أخذ عيّنة من كتبه النّموذجيّة التّراثيّة منها والحديثة والتي كانت ولا تزال بمثابة ذاكرة المتعلّم في النّحو العربي. It’s said that “the educational concern and the attempts of simplifying are the products of our present time”. It’s an overstatement, since the feeling of the grammatical material’s difficulty is rooted in the depth of the Arab intellectuality’s history. The evidences about the attempts of education and simplification, for young people, are these writings, which are in the form of brief explanations, that indicates that every reader or teacher tries to simplify and clarify any difficulty or phenomenon, whenever he finds it. This was the first grammarians’ objective since the 2nd century Hijri. According to this, we attempt to shed light on the educational grammar’s basis, with taking heritage and modern samples of its books, which were and still considered as the Arab grammar learner’s memory. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد4 العدد1
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject النّحو ar_AR
dc.subject المادّة النّحويّة ar_AR
dc.subject النّحو التّعليميّ ar_AR
dc.subject المتعلّم ar_AR
dc.title النّحو التّعليمي- أسس ونماذج ar_AR
dc.title.alternative Grammatical material - foundations and models ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account