Résumé:
إنّ القول بأنّ "الهمّ التّعليمي ومحاولات التيسير وليد عصرنا" قول مبالغ فيه؛ لأن الشّعور بصعوبة المادّة النّحوية ضاربة جذورها في عمق تّاريخ الفكر العربيّ، والشّاهد على محاولات التّعليم والتبسيط للناشئة هذه المؤلفات التي ألفت كشروح ومختصرات ومنظومات وحواش... وهذا يدل على أنّ كلّ قارئ -أو معلّم أو شيخ -كان عندما يقف على ظاهرة أو صعوبة ما يحاول تبسيطها و توضيحها، هذه الغاية التي يسعى لتحقيقها النّحاة الأوائل منذ القرن الثّاني للهجرة، وتبعا لهذا سنحاول تسليط الأضواء على الأسس التي قام عليها النّحو التّعليمي مع أخذ عيّنة من كتبه النّموذجيّة التّراثيّة منها والحديثة والتي كانت ولا تزال بمثابة ذاكرة المتعلّم في النّحو العربي.
It’s said that “the educational concern and the attempts of simplifying are the products
of our present time”. It’s an overstatement, since the feeling of the grammatical material’s
difficulty is rooted in the depth of the Arab intellectuality’s history. The evidences about
the attempts of education and simplification, for young people, are these writings, which
are in the form of brief explanations, that indicates that every reader or teacher tries to
simplify and clarify any difficulty or phenomenon, whenever he finds it. This was the first
grammarians’ objective since the 2nd century Hijri. According to this, we attempt to shed
light on the educational grammar’s basis, with taking heritage and modern samples of its
books, which were and still considered as the Arab grammar learner’s memory.