الخلاصة:
ملخص: يدور الحديث في هذا المقال حول الإشكال المتعلق بالنسق التداولي للغة العربية الفصحى، وكيف يمكن اكتسابه لدى المتعلم، لذلك نهدف في هذه الورقة إلى مناقشة اكتساب النسق التداولي الفصيح لدى المتعلم وفق الرؤية المعتمدة في المنهاج الدراسي لتعليم وتعلم اللغة العربية الفصحى بالمدرسة المغربية، مؤكدين على ضرورة تحصيل المتعلم ثلاثة مستويات أساسية متكاملة فيما بينها تحقق هذا الاكتساب. وهي: مستوى القراءة، ومستوى التعبير، ثم مستوى الإبداع، ومفصلين الحديث في كل مستوى من المستويات، بتحديد مفهومه وأنواعه ودوره في المساعدة على اكتساب نسق اللغة العربية الفصحى كلغة ثانية لدى الطفل المغربي بعد لغته الأم (الدارجة). Abstract The discussion in this article revolves around the problem related to the deliberative form of the classical Arabic language, and how it can be acquired by the learner, therefore we aim in this paper to discuss the acquisition of the formal deliberative pattern of the learner according to the vision adopted in the curriculum for teaching and learning the classical Arabic language in the Moroccan school, stressing the need The learner's achievement of three basic levels integrated with achother help him to achieve this acquisition. These are: the level of reading, the level of expression, then the level of creativity, and the speech is detailedateach level, by definingits concept, types, and its role in helping to acquire the form of classical Arabic as a second language in the Moroccan child after his common mother tongue